na eiwitsynthese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

na eiwitsynthese

Ik snap niet zo goed wat er na de eiwitsynthese gebeurd. In de les werd mij verteld dat ribosomen gebonden aan het ER na de synthese 2 soorten van ontstaan: de transmembranaire en de oplosbare. En dit alleen gebeurde dankzij een signaal peptide. Die signaal peptide bindt aan het SRP. Maar ik snap het niet zo goed. Wat doet het SRP juist , men zei mij 'docking' maar wat houdt dit juist in?

Ook vertelde met nog iets over co translationele trnaslocatie. wat is dit?

Natuurlijk heeft met ook nog chaperones, maar waar komen die voor in mijn verhaal?

dank je alvast!

groetjes

Berichten: 740

Re: na eiwitsynthese

Het systeem van SRP staat hier goed uitgelegd.

Voor het vinden van o.a. dit systeem is de nobelprijs uitgereikt.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicin...es/protein.html

Co-translationale translocatie ken ik zo niet, maar zal vast duiden op bepaalde eiwit sequenties, die translocatie teweeg brengen zoals bijvoorbeeld het Nuclear localization signal (NLS-signaal). Eiwitten met dit signaal zullen allemaal naar de celkern worden vervoerd, zo zijn er ook signalen voor lysozomen, ER, mitochondrien enz.

Chaperones (ook wel heat-shock proteins) zijn eiwitten die betrokken zijn bij eiwit vouwing. Veel eiwitten hebben na de translatie nog niet de juiste vorm, en worden met behulp van deze eiwitten naar hun actieve structuur gebracht. Daarnaast kunnen ze eiwitten ook beschermen en terugbouwen bij extreme omstandigheden.

De naam heat-shock protein komt van het feit dat bij temperatuursverhogingen het aantal HSP's enorm toeneemt.

Reageer