Atimony(III)oxide --> Antimony tribromide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 560

Atimony(III)oxide --> Antimony tribromide

Hallo,

ik ben bezig met een onderzoek naar Flame Retardants (vlamvertragers). Ik heb een reactie gevonden tussen een gebromeerde vlamvertrager en antimony(III)oxide (fr staat voor flame retardant):

Br-fr + Sb2O3 --> SbBr3 + H. --> HBr

Kan iemand mij uitleggen hoe het van antimony(III)oxide naar antimony(III)bromide gaat? Dit kan mij inzicht geven in de werking van antimony(III)oxide als synergist voor een vlamvertrager en kan ik een mechanisme beredeneren voor mijn eigen synergist.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vraag....

Greetz!

Berichten: 364

Re: Atimony(III)oxide --> Antimony tribromide

misschien is er in het eerste geval al een beter inzicht te verkrijgen moest je een correcte reactievergelijking neerschrijven, met voorgetallen enzo

Hier ben je wellicht iets mee:

Research Article

Synergistic action of Sb2O3 with bromine-containing flame retardant in polyolefins. 1 - the variance in their performance versus Sb/Br ratio

Takashi Handa 1, Toshiaki Nagashima 1, Naobumi Ebihara 2

1Department of Chemistry, Science University of Tokyo, 1-3 Kagurazaka, Shinjuku-ku, Tokyo, Japan

2Toshiba Research and Development Center, 1 Toshiba-machi, Komukai, Kawasaki, Japan



Abstract

The synergistic action of antimony (Sb) with bromine (Br) was studied for polypropylene-2,3-dibromopropylpentabromophenyl ether-Sb2O3 systems at various Sb/Br molar ratios. Oxygen index, weight loss rate and heating value were used to evaluate the retardant effect. Bromine and antimony emission and their material balances were measured by gravimetric and X-ray fluorometric analysis of heated samples at each reaction time. Retarded HBr formation in the gaseous phase through SbBr3, SbOBr and Sb4O5Br2 was proved by X-ray diffraction analysis of heated residues and model products. SbBr3 and HBr formation were greatest at Sb/Br ratios of 1/3 and 1/4, respectively, while the highest oxygen index and the lowest weight loss rate and heating value were obtained at 1/4. Consequently, HBr will most probably produce the retardant effect rather than SbBr3. Effective synergistic action at the Sb/Br ratio of 1/4 is explained by presuming the formation of an acidic HBr.SbBr3 complex in the molten phase for the particular reaction pattern of bromine in 2,3-dibromopropylpentabromophenyl either.


bron: http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin...ETRY=1&SRETRY=0

Een echt reaciemechanisme kon ik niet vinden , maar je ziet wel een aantal tussenreactieproducten. Dit kan je eventueel verder helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Atimony(III)oxide --> Antimony tribromide

Heej, dankje. Deze had ik ook. De reactie die ik boven gaf komt direct uit een artikel, dus completer kan ik hem helaas niet maken. Maar ik zal eens kijken hoe ver ik kan komen met jou informatie!

Thnx!

Reageer