Springen naar inhoud

methanol dampen

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 14:23

ik heb zo'n 20 ml 50% methanol laten vallen in de garage. is dit een probleem? ik rook die zoetachtige geur al Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 14:27

zolang je het niet inademt en de deuren gewoon open zetten verdampt het wel lijkt mij

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 14:37

Het is giftig bij inhallatie maar denk dat een 50% methanol met genoeg ventilatie netjes verdampt!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:08

We moeten ook niet gaan overdrijven... :oops:. Ik vind het heerlijk om de ramen binnen en buiten met spiritus te lappen, of spiritus te gebruiken voor de tegeltjes in de douchecel. Het maakt niet alleen goed schoon, maar ik vind het ook lekker ruiken.
Spiritus is ethanol dat is gedenaturaliseerd met methanol.

In Siberië drinken de mensen dagelijks een dosis zelfgestookte wodka (met methanol). Uiteindelijk gaan ze er wel aan dood, ja.

Onimo

Onimo

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:16

een paar LD feitjes over methanol:

Toxic by inhalation, ingestion or skin absorption. May be a reproductive hazard. Ingestion may be fatal. Risk of very serious, irreversible damage if swallowed. Exposure may cause eye, kidney, heart and liver damage. Chronic or substantial acute exposure may cause serious eye damage, including blindness. Irritant. Narcotic. UK exposure limits: long-term 200 ppm, short term 250 ppm.

ORL-HMN LDLO 428 mg kg-1
(laagste gepubliceerde dodelijke dosis bij orale inname bij een mens)
ORL-MAN LDLO 6422 mg kg-1
(llagst gepubliceerde dodelijke dosis bij orale inname bij een man)
UNR-MAN LDLO 868 mg kg-1
(laagste niet geraporteerde dodelijke dosis bij man)

Bron

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:21

ik heb er gewoon lekker een scheut water over heen gegooit. het is in een garage dus niet erg goede ventilatie. door dat verdunnen verdampt t langzamer, dus minder blootstelling :oops:
waarom is methanol giftig dan? het is een extreem simpel molecuul, waarmee reageert t?

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:35

de meeste alcoholen zijn giftig.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:41

maar waarom is methanol dan giftig/zeer giftig en ethanol/propanol slechts licht schadelijk.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2007 - 15:46

Omdat het wordt omgezet naar methanal, dat is giftig. Ethanal, dat van ethanol afkomt ook, maar minder.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 22:35

Omdat het wordt omgezet naar methanal, dat is giftig. Ethanal, dat van ethanol afkomt ook, maar minder.

Ja, maar dan kun je de vraag opnieuw stellen. Waarom is methanal giftiger dan ethanal?

L'intoxication au méthanol évolue de manière spontanée en trois phases : on observe une ivresse initiale, souvent peu importante et apparaissant rapidement après l'ingestion, suivie d'un temps de latence de plusieurs heures puis enfin une symptomatologie principalement visuelle accompagnée d'une acidose métabolique.
La première de ces phases est liée à la résorption rapide de l'alcool (pic plasmatique atteint en 30 à 60 minutes), qui se distribue dans l'eau totale de l'organisme, laquelle représente chez l'adulte 60 % du poids corporel.
Le méthanol est une substance osmotiquement active possédant une relation linéaire avec la méthanolémie (31 mosm correspondent à une méthanolémie de 1g/l). Cela se traduit par le " trou osmolaire " qui existe entre osmolarité calculée et osmolarité mesurée. L'élimination spontanée du méthanol, dont la cinétique est d'ordre 0, avec une demi-vie plasmatique de 14 à 30 heures, explique l"apparition de la seconde phase.
Enfin, la métabolisation hépatique lente du méthanol en formaldéhyde par l'alcool déshydrogénase (ADH), et rapide en acide formique par l'acétaldéhyde déshydrogénase est à l'origine de la troisième phase.
Les folates interviennent dans l'élimination de l'acide formique. Notons que la biotransformation par l'ADH sera ralentie par la présence simultanée dans l'organisme de l"éthanol et par le traitement par le 4-MP.
L'acidose constatée est essentiellement formique ; il existe d'ailleurs une corrélation entre la diminution du CO2 total et le taux de formates. Cette acidose s'accompagne d'une augmentation des indosés organiques, d'où le "trou anionique", auquel s'associe parfois une hypokaliémie paradoxale, consécutive à la formation de formates potassiques.
Le principal responsable de la toxicité du méthanol est l'acide formique. Il s'agit d'un toxique fonctionnel et potentiellement lésionnel. Cette toxicité est surtout neurologique et touche en particulier les voies visuelles ; cependant elle peut aussi être systémique avec possibilité d'hémolyse, de rhabdomyolyse et de retentissements parenchymateux, par exemple sur les reins, le pancréas… Ces complications nécessitent bien sûr bilans et traitements appropriés.
Le mécanisme de toxicité mis en cause serait l'inhibition de l'activité cytochrome oxydase mitochondriale, celle-ci entraînant à son tour une inhibition de la synthèse d'ATP. Au niveau visuel, l'Å“dème de la papille optique serait la conséquence de la diminution du flux axonal, énergie-dépendant, avec stase axonale. La neuropathie serait en outre secondaire à l'inhibition de l'activité Na-K-ATPase, qui provoquerait diminution de la conduction électrique et troubles visuels.
L'efficacité de l'épuration extra-rénale (hémodialyse) du méthanol, qui permet également l'élimination des métabolites toxiques, est liée aux caractéristiques de cette substance : bas poids moléculaire, faible volume de distribution (0,7 l/kg), absence de liaison aux protéines. Cette dernière propriété rend compte de l'inutilité du charbon de bois adsorbant dans l'épuration gastrique de ce toxique.

Hier staat in dat mierenzuur de grote boosdoener is en niet methanal.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2007 - 22:44

Sorry foutje.

@ moderator: verwijder deze post.

Mijn excuses.

Veranderd door scientist 1, 15 mei 2007 - 22:45

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 07:31

ik heb zo'n 20 ml 50% methanol laten vallen in de garage. is dit een probleem? ik rook die zoetachtige geur al Geplaatste afbeelding

Dit is typisch een vraag uit angst voor het onbekende (chemofobie???).

Methanol zit in veel produkten om ons heen, in het bijzonder inderdaad spiritus, maar ook in heel veel schoonmaakmiddelen voor bijv. autoruiten. Ook reinigingsmiddel voor tape-heads (die nu wel steeds minder voorkomen) kan behoorlijk wat methanol bevatten. Iemand zit met zijn blote handen in spiritus-water om zijn ramen schoon te maken of werkt met puur reinigings middel om iets schoon te poetsen of te ontvetten en daar doet niemand moeilijk over (gewoon in huis, niks afzuiging, ventilatie e.d.). Met die 20 ml 50% methanol (dus ca. 10 ml methanol) hoef je je dus ook echt niet ongerust te maken. De eerste de beste schoonmaak aktie levert je meer blootstelling op.

Je moet uiteraard voorzichtig zijn met chemicalien, maar een evt. blootstelling moet je wel relateren aan blootstellingen aan gewone huis-tuin-en-keuken middelen. En dan blijkt dat je verrassend vaak aan allerlei chems wordt blootgesteld, meer dan je ooit zult hebben met de chemisch zuivere stoffen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 10:13

ja sorry, maar ik heb geen benul van de giftigheid van organische stoffen.
ik dacht altijd dat methanol extreem giftig was , maar ik was mis :oops:

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 10:14

waarschijnlijk ruik je het nu al niet eens meer :oops:

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 10:25

ja sorry, maar ik heb geen benul van de giftigheid van organische stoffen.
ik dacht altijd dat methanol extreem giftig was , maar ik was mis :oops:

Methanol is gevaarlijk als je het inslikt. Het inademen ervan in deze kleine hoeveelheden is geen probleem. Het is zoals ik al zei niet eens de methanol die giftig is maar zijn afbraakproduct formaldehyde (methanal) en vooral mierenzuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures