kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

op school hebben we een afvalvat met daarin kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat. dit afvalvat is nu vol. de school wilt nu kosten besparen met het afvoeren van het afvalvat. daarom is er nu aan mij de vraag gesteld:

Hoe kunt je restanten kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat zodanig opwerken zodat men slechts een geringe hoeveelheid van beide stoffen liefst in vaste vorm in de afvalvaten brengt

je zou dit eventueel kunnen laten neerslaan onder in het vat of een complex kunnen laten vormen.

heeft iemand een idee wat de beste methode is?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Zouden de school (de leerkrachten) dat niet moeten beter weten dan jij?

Het zou wel handig zijn dat je de kaliumpermanganaat en de kaliumdichromaat zou kunnen scheiden. Dat kun je de concentratie van die stoffen bepalen en ze dan later gebruiken voor bv. titraties. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Gezien de twee stoffen zal er ook wel zwavelzuur in zitten..

Indampen gaat dus niet.

Bovendien mag het niet, volgens mij.

Daarbij zullen de kosten van afvoer echt niet zo hoog zijn dat de school eronder lijdt.

Probeer het vat anders bij een groot labo onder te brengen en hun de kosten voor het afvoer terug te betalen. Vaak scheelt dat in de kosten... Maar ook dit mag eigenlijk niet.

Berichten: 13

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

het was een opdracht die we theoretische moeten beantwoorden voor een verslag over chroom.

met wat zou je kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat kunnen laten neer slaan?

of

met wat zou je kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat een complex kunnen laten vormen?

alvast bedankt

Berichten: 3.145

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Permanganaten kun je niet laten neerslaan. Je kunt ze wel reduceren in basisch milieu, zodat er MnO2 neerslaat. Vele reductoren zijn geschikt, bijv. natrium sulfiet. Het restafval is dan materiaal dat gewoon door de gootsteen kan.

Dichromaat kun je ook reduceren met sulfiet (in zuur milieu). Het gevormde chroom(III) kun je neerslaan met ammonia (niet met een hydroxide, waarom niet?). De resterende oplossing kan weer door de gootsteen.

Alle reactievergelijkingen moet je zelf maar geven.

Berichten: 70

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

@ Woelen

Ik volg even je redenering mbt het neerslaan van Cr3+ niet. 8-[

Mij lijkt het dat er geen enkele reden is waarom je Cr3+ niet met NaOH of (beter nog) met Ca(OH)2 zou kunnen neerslaan. Ammoniak schijnt mij minder aangewezen omdat het in oplossing blijvende kation (NH4+) bij afvoer door de gootsteen toch schadelijker is dan Na+ of Ca2+. Of vergis ik mij? :oops: (t'zou niet de eerste keer zijn)

Dank bij voorbaat

Berichten: 121

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Dichromaat kun je ook reduceren met sulfiet (in zuur milieu).
als het hier in een zuur milieu is, zou er dan niet eerder een zuur/base reactie plaatsvinden met NaOH dan het neerslaan van chroom(III)?

het is vroeg, dus mijn gedachten werken nog niet op volle toeren

Berichten: 70

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Sowieso moet je neutraliseren omdat Cr3+ in zuur midden in oplossing blijft. De oplosbaarheid van Cr(OH)3 of Cr2O3 begint pas serieus te verminderen als de pH > 4 à 5°S.

Naar mijn beste weten (maar dat is ooit wel beter geweest :oops: ) wordt Cr3+ als hydroxide neergeslagen. Ik sta open voor verbeteringen!

Cordialement

Berichten: 448

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Als je aan Cr(OH)3 een sterke base als NaOH toevoegt lost het toch weer op door de vorming van chromaat. Hetzelfde als bij Al en Pb het geval is. Daarom gebruik je NH3 om het neer te slaan. Deze base is te zwak om Cr(OH)3 om te zetten in CrO42-.

Berichten: 3.145

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Scientist 1 zit redelijk dicht bij de oplossing van deze vraag, maar niet helemaal. Cr(OH)3 lost bij toevoegen van NaOH inderdaad weer op, maar beslist niet tot chromaat. Dan zou het chroom(III) weer omgezet worden naar chroom(VI) en dat is niet het geval. Het lost op tot zgn. chromiet of ook wel chromaat(III) genoemd, vaak weergegeven als CrO33-, in werkelijkheid wat ingewikkelder, een chroom(III) anion met oxo en hydroxo groepen. Dit is een donker groen anion.

Het gebruik van ammoniak leidt wel tot neerslaan van chroom(III), maar niet tot het weer oplossen als chromiet, daarvoor is de oplossing niet basisch genoeg.

Berichten: 70

Re: kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

With all due respect,

Je kan inderdaad Cr3+ laten oplossen als chromaat door (veel te veel) NaOH toe te voegen. Maar als je ervoor zorgt dat de pH zeg maar tussen 7 en 10°S blijft, dan hou je enkel onoplosbaar Cr(OH)3 over (op een paar ppm na dan)

Waar ik nog nooit van gehoord heb, is dat Cr3+ door een overmaat aan NaOH in Cr6+ zou omgezet worden?

Wellicht is dit een lapsus?

Met ammoniak loop je mi bovendien het risico dat sommige kationen (wellicht niet direkt Cr, maar misschien wel andere metalen, -het gaat hier over een mengsel remember) als amino(?) complex in oplossing gaan.

Toch een interessante discussie, nee?

Afbeelding

Edit: simultaanpost met Woelen

Reageer