...-aten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

...-aten

ik zat s te denken. er bestaan metaal'oxide' ionen zoals stannaat, manganaat, chromaat, ferraat, antimoonaat, zincaat, wolframaat. maar bestaan er nog meer onder de bekende metalen? ik dacht aan mercuriaat, plumbaat, nickaat (nikkel denk ik), cobaltaat en misschien anderen? . dit zullen waarschijnlijk niet de juiste namen zijn maar ik vroeg me af of ze bestaan.

Berichten: 364

Re: ...-aten

er bestaan nog andere zoals Titanaten (BaTiO3), en zirconaten maar deze ontbinden niet zomaar in Ba2+ en TiO32-, het zijn eerder keramische materialen.

verder bestaat ook molybdaat, silicaat, arsenaat, en wellicht nog een aantal die ik over het hoofd heb gezien

Berichten: 2.337

Re: ...-aten

Aluminaat staat er nog niet tussen dacht ik.

Ik wist niet dat er zoveel bestonden. :oops:

Berichten: 3.145

Re: ...-aten

Van alle metalen (behalve denk ik van de alkali metalen en de zwaardere aardalkalimetalen) bestaan anionen. Dus je hebt nikkelaten, cobaltaten, ferraten, cupraten, etc.

Het is wel zo dat veel van deze anionen geen oxo-liganden hebben. Er is wel een oxoferraat, maar veel gangbaarder is bijv. het hexacyanoferraat.

Het meest bekend (zeker bij middelbare scholieren) zijn de oxo-anionen, zoals chromaat, nitraat, sulfaat e.d. Hier wordt alleen het centrale element genoemd. Deze anionen zijn echter een speciaal geval van een algemenere groep met allerlei liganden. Zo heb je bijvoorbeeld het anion FeCl4- of het anion TiF62- of PF6-. Deze ionen heten respectievelijk tetrachloroferraat(III), hexafluorotitanaat(IV) en hexafluorofosfaat(V). Dus i.p.v. zuurstof-atomen kunnen er allerlei andere atomen aan een centraal (veelal metaal) atoom vastzitten, of zelfs complete moleculen of ionen, zoals bijvoorbeeld in [Fe(C2O4)3]3-, het trisoxalatoferraat(III) ion.

Berichten: 840

Re: ...-aten

interressant.

woelen kun jij misschien s een proef met uitleg en fotos op je site zetten hoe je sommige van dit soort ionen maakt?

zou leuk zijn.

Berichten: 448

Re: ...-aten

FeCl4- ontstaat door gewoon FeCl3 en een chloride te mengen.

b.v.:

FeCl3 + HCl <--> FeCl4- + H+

[emim]Cl + FeCl3 --> [emim]FeCl4

Zelfde gebeurt bij b.v. CuCl of CuCl2.

PF6- en BF4- kun je niet thuis maken. Omdat je ten eerste een fluorbron (HF?) nodig hebt en ten tweede omdat deze vreselijk watergevoelig zijn (ontleden tot HF).

Berichten: 840

Re: ...-aten

ja dacht ik al. ik ga sowieso niet met fluoriden werken. HF ben ik te bang voor :oops:

bovendie weet ik niet eens waar je KF of NaF krijgt.

een ding, wat zijn zoal anionen van lood/kwik/cadmium ?

Berichten: 448

Re: ...-aten

Ik heb NaF staan. :oops:

Berichten: 3.145

Re: ...-aten

Jor,

Ik heb op mijn website al diverse experimenten met vorming van dergelijke anionen. In een experiment met titanium wordt eerst (waarschijnlijk) TiF63- gevormd en uiteindelijk TiF62-. Hiervoor gebruik ik NaF, opgelost in verdund (10%) HCl, waaraan ik wat Ti-metaal toevoeg.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...ride/index.html

Andere experimenten, die je zelf denk ik wel kunt doen:

- Los koper sulfaat op in geconcentreerd zoutzuur. Je krijgt dan het tetrachlorocupraat (II) ion, CuCl42-. Dit ion is geel/groen met een wat bruinige weerschijn.

- Los een ijzer(III) zout op in geconcentreerd zoutzuur (zie bericht van scientist 1 hierboven).

- Reduceer een oplossing van kaliumdichromaat met oplossing van oxaalzuur (verwarmen is nodig, anders gaat het veel te traag). Hierbij ontstaat het trisoxalato chromaat (III), met een dieppaarse kleur.

Kwik vormt het ion HgI42-, tetrajodomercuraat(II). Dit is een kleurloos ion. Dit maak je door aan een oplossing van HgCl2 een oplossing van KI toe te voegen. Eerst wordt de vloeistof knaloranje vanwege neerslag van HgI2. Toevoegen van meer KI leidt weer tot oplossen van dit neerslag.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...hgi2/index.html

Lood vormt kleurloos plumbaat (gewoon oxo-plumbaat) in zeer sterk basisch milieu. Dit heeft formule PbO22-. Door de pH te verlagen hydrolyseert dit ion en slaat er Pb(OH)2 neer.

Cadmium vormt ook, net als kwik een tetrajodo anion, CdI42-. Dit ion is echter wel minder stabiel dan dat van kwik. Dat van kwik is zo stabiel, dat je een onoplosbare stof als kwik oxide of hydroxide kunt oplossen door toevoegen van KI, het hydroxide lost dan op, en de oplossing wordt sterk basisch en het complex wordt gevormd. Dit is bij cadmium zeker niet zo.

Deze drie metalen (kwik, cadmium, lood) zullen ongetwijfeld, net zoals vrijwel alle andere metalen complexen vormen met zo'n beetje alles wat een complex kan vormen (diverse anionen, specifieke complexerende stoffen als EDTA4-, diverse organische moleculen of ionen). Te veel om op te noemen. De dingen die ik hierboven noemde zijn simpele zaken, die je op een middelbare school of in een redelijk uitgerust thuislabje evt. nog zou kunnen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ...-aten

Kun je de producten uit de eerste 3 reacties ook isoleren, of zijn die te onstabiel?

Berichten: 448

Re: ...-aten

Ook met glycerol, glycol, wijnsteenzuur, citroenzuur, salicylzuur en ureum kun je complexen maken.

Fe, Ag, Co, Ni, Zn, Cu en Mn vormen complexen met glycerol.

Ureum vormt een complex met Cu2+.

Salicylzuur vormt een paars complex met Fe3+.

Natuurlijk zijn er veel meer mogelijkheden maar degene die ik opgesomd heb zijn er die je thuis kunt uitvoeren.

Reageer