Springen naar inhoud

gevoeligheid van dunne laag chromatografie

• Log in om te kunnen reageren

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 06:19

hallo iedereen! ik zit met een vraagje in verband met hoge druk dunne laag chromatografie. in een artikel las ik dat bij de bepaling van parabenen de concentraties van de parabenen in de monsters niet te groot mogen zijn omdat hoge druk dunne laag chromatografie een lagere gevoeligheid heeft dan HPLC. dit lijkt me eerlijk gezegd nogal contradictorisch. als een bepalingsmethode een lagere gevoeligheid heeft, is het toch net goed dat de concentratie hoger is, of is dit nu een heel grote fout dat ik maak??? kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2007 - 07:04

Ja je kan onder andere eerst uitleggen wat HPTLC is. En ter verduidelijking, als je huid overgevoelig is, heeft deze een grotere gevoeligheid.

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 12:48

ik denk toch dat elke zichzelf respecterende chemicus weet wat HPTLC is, hoge druk dunne laag chromatografie dus....

stef.

stef.

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 12:57

wat u zei is trouwens wel correct, maar als u dit zegt, volgt u gewoon mijn redenering. iemand die overgevoelig is voor een bepaalde stof heeft toch slechts kleine hoeveelheden van die stof nodig om reactie uit te lokken. hetzelfde geldt voor meetapparatuur, hoe gevoeliger, hoe lager de concentratie mag zijn. dus een minder gevoelige meettechniek vereist toch een hogere concentratie?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 14:39

Ik ben het helemaal met je eens. Weet je zeker dat het niet om beladingsgraad ging?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2007 - 15:42

(..)omdat hoge druk dunne laag chromatografie(...)

ik denk toch dat elke zichzelf respecterende chemicus weet wat HPTLC is, hoge druk dunne laag chromatografie dus....

:oops: 8-[

Welke druk? Performance zul je bedoelen!
HPLC (dus expres zonder T) betekent oorspronkelijk ook High Performance LC. De pressure is er pas later aan gekoppeld.

HPTLC staat voor High Performance Thin Layer Chromatography.

Veranderd door Raspoetin, 16 mei 2007 - 23:07

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures