Aantonen lactose in melk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Aantonen lactose in melk

Ik ben een scholier, 6de jaar TechniekWetenschappen te Neerpelt (B).

In het labo deden we het volgende:

- Samenvoegen van 10 ml melk, 10ml ethanol, 2 ml ammoniakoplossing, 15 ml ether en 15 ml petroleumether.

- Zo werd de melk dus gescheiden in een polair ethanolmengsel met daarin polaire sachariden en eiwitten; en een ethermengsel met vetten.

- We gaan verder met het mengsel van sachariden en eiwitten via scheitrechter:

Toevoegen van 2ml azijnzuur om het eiwit te stremmen. --> centrifuge in

- Vaste stof (eiwit) en vloeistof (sachariden) scheiden.

- 3 ml Haines-Reagens toevoegen aan de sachariden en verwarmen.

Nu -zou- dit moeten verkleuren van blauw over groen naar rood. Doet het dus niet.

Al deze moeite dient dus om de pure sachariden (lactose dus) te pakken te krijgen. We proberen het dan ook maar eens met pure melk: lukt natuurlijk wel! (gewoon Haines bij melk) Dan gooien we er wat azijnzuur bij, ontkleurt het weer.

Waarom blokkeert nu azijnzuur de werking van onze Haines?

Haines: Cu2+(blauw) naar Cu+(rood) in een of andere verbinding

Dus azijnzuur zorgt ervoor dat dit tegengewerkt wordt?

Bedankt om te lezen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aantonen lactose in melk

Haines: Cu2+(blauw) naar Cu+(rood) in een of andere verbinding

Dus azijnzuur zorgt ervoor dat dit tegengewerkt wordt?
Die een of andere verbinding is het rode Cu2O. Vandaar de rode kleur.

Ik weet niet of azijnzuur sterk genoeg is om dit op te lossen, maar ik lees in voorschriften met Haines´reagens steeds dat je behoorlijk wat kaliumhydroxide-oplossing moet toevoegen om de rode kleur te krijgen. Basisch maken dus.

Je zou de proef nog eens kunnen proberen met het basisch maken van de oplossing na het centrifugeren.