Aantonen lactose in melk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Aantonen lactose in melk

Ik ben een scholier, 6de jaar TechniekWetenschappen te Neerpelt (B).

In het labo deden we het volgende:

- Samenvoegen van 10 ml melk, 10ml ethanol, 2 ml ammoniakoplossing, 15 ml ether en 15 ml petroleumether.

- Zo werd de melk dus gescheiden in een polair ethanolmengsel met daarin polaire sachariden en eiwitten; en een ethermengsel met vetten.

- We gaan verder met het mengsel van sachariden en eiwitten via scheitrechter:

Toevoegen van 2ml azijnzuur om het eiwit te stremmen. --> centrifuge in

- Vaste stof (eiwit) en vloeistof (sachariden) scheiden.

- 3 ml Haines-Reagens toevoegen aan de sachariden en verwarmen.

Nu -zou- dit moeten verkleuren van blauw over groen naar rood. Doet het dus niet.

Al deze moeite dient dus om de pure sachariden (lactose dus) te pakken te krijgen. We proberen het dan ook maar eens met pure melk: lukt natuurlijk wel! (gewoon Haines bij melk) Dan gooien we er wat azijnzuur bij, ontkleurt het weer.

Waarom blokkeert nu azijnzuur de werking van onze Haines?

Haines: Cu2+(blauw) naar Cu+(rood) in een of andere verbinding

Dus azijnzuur zorgt ervoor dat dit tegengewerkt wordt?

Bedankt om te lezen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aantonen lactose in melk

Haines: Cu2+(blauw) naar Cu+(rood) in een of andere verbinding

Dus azijnzuur zorgt ervoor dat dit tegengewerkt wordt?
Die een of andere verbinding is het rode Cu2O. Vandaar de rode kleur.

Ik weet niet of azijnzuur sterk genoeg is om dit op te lossen, maar ik lees in voorschriften met Haines´reagens steeds dat je behoorlijk wat kaliumhydroxide-oplossing moet toevoegen om de rode kleur te krijgen. Basisch maken dus.

Je zou de proef nog eens kunnen proberen met het basisch maken van de oplossing na het centrifugeren.

Je zou dan bijv. net zoveel kaliloog of natronloog kunnen toedruppelen tot een lakmoespapiertje van rood blauw wordt.

Berichten: 130

Re: Aantonen lactose in melk

Het was basisch (ph ongeveer 11).

Ik zou eigenlijk wel willen weten wat de rol is van de glycerol in het Haines reagens. Dat moet er precies voor zorgen dat de Cu2+ niet neerslaat met NaOH.

(Haines wordt, dacht ik, gemaakt met CuSO4, glycerol en NaOH. Ook de volgorde van de reagens speelt een rol. De NaOH wordt toegevoegd na de glycerol.)

Ik maak het lekker moeilijk, leuk :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aantonen lactose in melk

Ik kan je niet zeggen waar de glycerol voor dient, tbd. Wellicht dat iemand anders je hiermee kan helpen... :oops:

Berichten: 126

Re: Aantonen lactose in melk

Ik kan je vertellen wat ik weet over glycerol, maar ik kan je niet specifiek zeggen waarvoor het dient bij het Haines reagens.

Glycerol of Glycerine wordt gebrukt in zalven, cremes, pasta's, bevochtigingsmiddel, vormen van Harsen en maken van dynamiet... Maar meer kan ik je er niet over vertellen

Berichten: 274

Re: Aantonen lactose in melk

tbd schreef: Het was basisch (ph ongeveer 11).

Ik zou eigenlijk wel willen weten wat de rol is van de glycerol in het Haines reagens. Dat moet er precies voor zorgen dat de Cu2+ niet neerslaat met NaOH.

(Haines wordt, dacht ik, gemaakt met CuSO4, glycerol en NaOH. Ook de volgorde van de reagens speelt een rol. De NaOH wordt toegevoegd na de glycerol.)

Ik maak het lekker moeilijk, leuk :oops:
Raar dat het basisch was omdat je er toch een vijfde deel zuur bij gedaan hebt. Was dit geconcentreerd zuur?

Zou het niet kunnen zijn dat de sachariden in de etherlaag zijn getrokken?

Indien er wel kleurverandering is hoeft dit nog niet per definitie lactose te zijn, melk bevat tot 8% lactose, maar er zitten ook andere suikers in melk.

Reageer