chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

chromatografie

Wat is het verschil tussen analytische en preparatieve chromatografie? Is dit hetzelfde als kwalitaieve en kwantitatieve analyse? Kan iemand dit alles in verband brengen met een chromatogram? Wat is het verschil tussen normal en reversed phase (iets met polair en apolair of toch niet?)

Kan een slimmerik wat info overbrengen aan iemand die totaal de kluts kwijt is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chromatografie

'Preparatief' betekent zoiets als 'voorbereidend'.

Wat voor soort techniek is chromatografie? Wat kan je ermee dus?

Een chromatogram is niets meer en niets minder dan het signaal van een detector in de tijd. Hoe ziet een chromatografie-opstelling er normaal uit? Wat laat een chromatogram in feite dus zien?

En inderdaad, normal/reversed phase zegt iets over polariteit van de verschillende fases, In normal phase heb je een (relatief) apolaire mobiele fase en (relatief) polaire stationaire fase, bij reversed phase is dat andersom.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: chromatografie

Bedankt voor de info! Is het mogelijk nog wat extra info te krijgen over een chromatografieopstelling.

Wanneer ik zelfgemaakte acetylsalicylzuur wil controleren op zuiverheid met behulp van dunnelaagchromatografie, welke loopvloeistof moet ik dan gebruiken. (Ik las iets van tolueen-ethylacetaat-mierezuur 9-1-0,5 als loopvloeistof?)

Reageer