Springen naar inhoud

TLC bij aspirine

• Log in om te kunnen reageren

wollie

wollie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2007 - 11:15

Ik wil de zuiverheid van zelfgemaakte aspirine controleren mbv dunnelaagchromatografie. Ik weet dat het resultaat niet honderd procent nauwkeurig is maar, het is omdat het een redelijk eenvoudig proces is. Iemand een idee welke loopvloeistof ik moet gebruiken? Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2007 - 13:39

Dat kun je een beetje zelf uitvogelen (weer een pagina aan je verslag 8-[ ): men neme een hoeveelheid ethylactaat (polair) en petroleumether (apolair). Die ga je in verschillende hoeveelhede mengen, bijvoorbeeld 10:90, 55:45, enz.

Je lost nu enkele mg op in een kleine hoeveelheid ethanol. Die ga je op een range aan loopvloeistoffen testen. De loopvloeistof waarbij je de grootste scheiding krijgt (de punten staan dan ver uiteen) is de beste loopvloeistof.

Heb je de beste gevonden, dan kun je ook salicylzuur en azijnzuur gaan aanstippen. Dit zijn je grootste vervuilingen en zo kun je kijken of die er ook nog inzitten. :oops:

Je zal deze link vast wel willen hebben: http://en.wikipedia...._chromatography . Deze is in het Engels
Deze is in het Nederlands en veel minder uitgebreid: http://nl.wikipedia....gchromatografie

Veranderd door FsWd, 17 mei 2007 - 13:43

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2007 - 16:54

Ik wil de zuiverheid van zelfgemaakte aspirine controleren mbv dunnelaagchromatografie. Ik weet dat het resultaat niet honderd procent nauwkeurig is maar, het is omdat het een redelijk eenvoudig proces is. Iemand een idee welke loopvloeistof ik moet gebruiken? Geplaatste afbeelding

Eenvoudigheid heeft niks te maken met nauwkeurigheid. Mja eigenlijk wel, ik durf te beweren dat een eenvoudig proces in principe zelfs nauwkeuriger is dan een complex proces, simpel weg omdat er dan minder ruimte voor fouten is.

Computer10

Computer10

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2014 - 10:44

Eenvoudigheid heeft niks te maken met nauwkeurigheid. Mja eigenlijk wel, ik durf te beweren dat een eenvoudig proces in principe zelfs nauwkeuriger is dan een complex proces, simpel weg omdat er dan minder ruimte voor fouten is.

Helemaal mee eens! Net als op een toets: als je minder vragen hebt, heb je minder speling om meer fouten te maken, en zal je dus nauwkeuriger moeten antwoorden! 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures