chloorgas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

chloorgas

is het nou waar dat er bij elk redelijk tot sterk zuur chloorgas vrijkomt als dit zuur in contact komt met NaClO ?

met zoutzuur is het duidelijk:

ClO- (aq) + Cl- (aq) + 2 H+ (aq) >>> Cl2 (g) + H2O (l).

mt HBr zal het waarschijnlijk als volgt gaan:

2 ClO- (aq) + 2 Br- (aq) + 4 H+ (aq) >>>

Cl2 (g) + Br2 (g) + 2 H2O (l)

en dan misschien nog:

Br2 (g) + Cl2 (g) >>> 2 BrCl (g) [???]

ik weet niet of deze goed is maar deze verloopt in ieder geval wel met HBr.

Ook met oxaalzuur zal het reageren onder vorming van chloor en CO2 . maar ik heb het hier alleen over zuren waarvan de geconjugeerde base een reductor is. dat moet ook wel want het 1+ geladen chloordeeltje in hypochloriet is sowieso de oxidator wil het naar Cl2 reageren.

nou is mijn vraag, ishet nou waar dat hypochloriet alleen reageert tot chloorgas als het in contact komt met een zuur waarvan de geconjugeerde base een sterk genoege reductor is? ik kan me namelijk bijvoorbeeld geen reactie voorstellen met bijvoorbeeld zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloorgas

Met HCl is het inderdaad makkelijk. Met andere zuren krijg je in eerste instantie dit:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...indpost&p=20594

Dan krijg je na de disproportionering een vrij chloride-ion dat de reactie met hypochloriet aangaat in jou eerste reactie.

Berichten: 840

Re: chloorgas

ok, bedankt. nog even een ding, het klopt tog dat brrom en chloorgas met elkaar reageren tot BrCl?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloorgas

Dat zal volgens mij (toch is met ch) alleen gebeuren als beide in ionvorm in de oplossing zitten, bromide en chloride.

Berichten: 448

Re: chloorgas

Dat zal volgens mij (toch is met ch) alleen gebeuren als beide in ionvorm in de oplossing zitten, bromide en chloride.
Ik denk dat dit enkel zal gebeuren als je Cl2 en Br2 mengt en niet de ionen. Hoe zou je trouwens 2 negatief geladen ionen laten reageren tot een neutrale verbinding?

Cl2 <--> 2 Cl.

Br2 <--> 2 Br.

Br. + Cl. --> BrCl

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloorgas

Redox met iets anders? :oops:

Berichten: 3.145

Re: chloorgas

Broom(l) en chloor(g) reageren met elkaar tot broomchloride, een geeloranje gas.

Bij aanwezigheid van veel water krijg je een disproportioneringsreactie, waarbij broomzuur, broom en zoutzuur ontstaan.

Berichten: 840

Re: chloorgas

woelen schreef: Broom(l) en chloor(g) reageren met elkaar tot broomchloride, een geeloranje gas.

Bij aanwezigheid van veel water krijg je een disproportioneringsreactie, waarbij broomzuur, broom en zoutzuur ontstaan.
broomzuur? HBr bedoel je?

Berichten: 385

Re: chloorgas

Wat anders?

Berichten: 497

Re: chloorgas

Ik zou gaan voor HBrO3, naar analogie van bijvoorbeeld chloorzuur HClO3.

HBr noem je in oplossing volgens mij broomwaterstofzuur.

Ja, een echt mooie triviale naam zoals bij zoutzuur heb je daar niet voor.

Berichten: 2.337

Re: chloorgas

Broomzuur ---> HBr

Waterstofbromaat ----> HBrO3

Is dat niet de beste naamgeving?

Berichten: 3.145

Re: chloorgas

Broomzuur is HBrO3.

De disproportioneringsreactie is als volgt:

3BrCl + 3H2O <--> HBrO3 + 3HCl + 2HBr

Deze disproportioneringsreactie treedt op bij sterke verdunning met veel water. Eigenlijk is deze geschrijving niet helemaal correct, beter is om het in ionvorm te schrijven:

3BrCl + 3H2O <--> 5H+ + HBrO3 + 3Cl- + 2Br-

Berichten: 840

Re: chloorgas

ja ik wist dat broomzuur HBrO3 was al blijkt dit even niet uit mijn post, maar ik dacht hoe kan er nou uit BrCl zoutzuur en broomzuur ontstaan. dan vond ik zoutzuur en broomwaterstofzuur toch wat logischer, maar ik was mis.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloorgas

Komt door de mik water :oops:

Reageer