Springen naar inhoud

platina electrode

• Log in om te kunnen reageren

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 10:29

Ik heb een hele mooie 12 gr platina electrode (gazen cilinder), die ik wil gebruiken voor het maken van chloraten en perchloraten, voor het opzetten van een NaCl/HCl chloorgas generator, en wat nog meer in de komende jaren.

Mijn vraag is, wat moet ik absoluut niet doen met die electrode ? Waardoor kan hij eventueel beschadigen ?

MvG G.i.B.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 12:18

Nooit met je handen vastpakken, dat is mij tenminste geleerd op school. Daardoor wordt hij vettig, wat weer slecht zou zijn.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2007 - 12:50

En probeer hem altijd een beetje schoon te houden door hem na gebruik direct af te spoelen met DEMIwater. Je wil gewoon geen kalk op zo'n ding :oops:

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 20:46

Ik heb een hele mooie 12 gr platina electrode (gazen cilinder), die ik wil gebruiken voor het maken van chloraten en perchloraten, voor het opzetten van een NaCl/HCl chloorgas generator, en wat nog meer in de komende jaren.

Mijn vraag is, wat moet ik absoluut niet doen met die electrode ? Waardoor kan hij eventueel beschadigen ?

MvG G.i.B.

Te veel overspanning, zodat er zuurstof aan de anode wordt gevormd is schadelijk. Dat zal leiden tot oxidatie van het platina.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 20:57

Ik weet heel weinig van het rekenen hieraan. Ik heb een dubbelwandig reactievat van 1-1.2 liter en net geboden (marktplaats) op een lab voeding die 12-15 volt en 10-12 amp geeft. is dit te veel ?

@Woelen, tnx for the nice welcome at SMad.

edit : Haakjes rond het voltage wegehaald. Ik dacht dat dat niet zoveel uitmaakte.

Veranderd door G.i.B., 19 mei 2007 - 21:07

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 21:02

Die stroom is prima, die spanning is aan de hoge kant voor direct gebruik. Je mag beslist geen 12 volt op je mooie Pt-anode zetten!

Zelf heb ik dit probleem ook gehad met een omgebouwde PC-voeding (lekker goedkoop, veelal gratis), die ook 10 A bij 12 volt levert. Door gebruik van een weerstand (of weerstandnetwerk) kun je twee vliegen in 1 klap vangen:
1) Automatische stroomregeling voor je cel (nooit overspanning, spanning past zich altijd aan aan chemische samenstelling van cel)
2) Gebruik van 12 volt zonder problemen.

Uiteraard heeft ieder voordeel ook zijn nadeel. Die weerstanden worden nogal warm. Dus dikke weerstanden nemen. Zie hier op mijn website, waar alles gedetailleerd wordt beschreven:

http://woelen.scheik...m/misc/psu.html

Dit werkt voor mij echt heel mooi. Hier heb ik dus al heel wat bromaat en jodaat mee gemaakt. Ik werk met stromen van 3 tot 6 ampere, gebruikmakend van parallelle takken van weerstandsnetwerken. Dit soort weerstanden kosten ca. EUR 0,50 per stuk, dus daar word je niet arm van.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 21:09

Bedankt voor de info. Ik ga het even goed nalezen. :oops: blij dat ik het even gevraagd heb 8-[

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 12:39

Niet tot gloeitemperatuur verhitten in een gasvlam. Zeker niet als er organisch materiaal op zit dat daarbij verkoolt. Maar ook een roetende vlam is al een risico voor het materiaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 12:59

Maar ook een roetende vlam is al een risico voor het materiaal.

Wat gebeurt er dan ?

tequila boy

tequila boy

• >1k berichten
  • 1490 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 13:01

:oops: Geplaatste afbeelding 8-[ krijg je vervuiling van je platina electrode

radioactive

radioactive

• >250 berichten
  • 442 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 16:28

:oops: Geplaatste afbeelding 8-[ krijg je vervuiling van je platina electrode

Ja roet (koolstof). ;)

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 17:19

:oops: Dat leek me nogal duidelijk. 8-[ kennelijk is dat er niet goed van af te krijgen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 21:52

Nee, er is meer aan de hand. Platina wordt bij hoge temperatuur door sterk reducerende omgevingen vrij snel aangetast. Een reducerende vlam (vanwege het roet er in) leidt dus tot aantasting van het platina.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures