Opname fluorescentie emissie/excitatie spectra

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Opname fluorescentie emissie/excitatie spectra

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een project waarbij ik de CMC van een micelvormende blok copolymeer wil bepalen met behulp van fluorescentie spectroscopie.

Voorafgaand ben ik de theorie achter deze techniek aan het bestuderen. Ik begrijp wat fluorescentie is en wat emissie en excitatie zijn, denk ik :oops: !

Wat ik niet begrijp is wat het verschil is tussen de opname van het emissie en excitatiespectrum. Wat wordt er constant gehouden, wat gevarieerd en waarom kies je de een en niet de ander? In het apparaat zitten twéé monochromators, heeft dit er wat mee te maken? Waarvoor zitten er dan twee in?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 8-[

Groetjes, Jolieke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Opname fluorescentie emissie/excitatie spectra

Voor het opnemen van een emissiespectrum wordt de excitatiegolflengte constant gehouden en de emissie gemeten. De excitatiemonochormoator staat dan vast terwijl de emissiemonochromator wordt versteld.

Voor het opnemen van een excitraiespectrum wordt de emissiegolflengte constant gehouden en de excitatie gemeten. De emissiemonochormoator staat dan vast terwijl de excitatiemonochromator wordt versteld.

Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer