Massapercentage KI in jozozout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 51

Massapercentage KI in jozozout

Voor school (VWO 5 natuur en gezondheid) moeten wij een open opdracht doen. Als wij deze goed uitvoeren,

krijgen wij bij het laatste proefwerk dit schooljaar een punt hoger, wat ik wel kan gebruiken :oops: .

We moeten een proef verzinnen waarmee we het massapercentage Kaliumjodide in Jozo zout kunnen bepalen.

Als iemand een goed idee heeft is dat zeer welkom! 8-[

Zelf dacht ik misschien aan een titratie, maar ik heb geen idee hoe...

Berichten: 74

Re: Massapercentage KI in jozozout

Een titratie is een goed idee. Misschien moet je denken aan een redoxtitratie.

Probeer er zelf eens een te bedenken dan helpen we je hier wel verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

mm... qua redoxtitratie hebben we pas weinig gehad, een om recies te zijn: de jodometrische bepaling

van kaliumpermanganaat... en die snapte ik al amper ... :oops: Maar dat was dus

een inirecte titratie, moet in dit geval ook een indirecte worden gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

O wacht, zou je niet gewoon als je de hoeveelheid jozozout weet (en die weten we volgens mij) dat op kunnen lossen en dan gewoon titreren met bv KMnO4 want dan is dat de oxidator en 2I- de reductor... want die oplossing is dan kleurloos, en KMnO4 is paars dus als er de druppel die je erbij doet paars blijft weetje waar het omslagpunt zit. Of heb ik dit verkeerd?

Berichten: 74

Re: Massapercentage KI in jozozout

Dit inderdaad een goede oplossing. Je kunt het inderdaad met een aangezuurde KMnO4 oplossing titreren.

Stel de reactievergelijking eens op en als het goed is kom je er dan wel uit.

De hoeveelheid jozozout die je oplost moet je natuurlijk van tevoren afwegen. Als je dit weet en je weet de hoeveelheid iodide ionen dan kun je het massapercentage berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

MnO4- + 8H+ + 5e- ---> Mn2+ + 4H2O

2I- ---> I2(s) + 2e-

Maar er ontstaat dan vast jood ... of heb ik de verkeerde reactie gepakt ? Of maakt dat niks uit?

Berichten: 497

Re: Massapercentage KI in jozozout

Zolang er nog jodide in oplossing is, vormt zich een oplossing van het trijodide-ion, I3-.

Wordt de concentratie I- te laag, dan zal er zeker vast jood neerslaan.

Klaar ben je met de titratie, als het diep paarse permanganaat niet meer ontkleurt.

Probeer eens de totaalreactie op te schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

Ok dan wordt het dus deze (denk ik):

halfreactie 1: 3I- ---> I3- + 2e- (x5)

halfreactie 2: MnO4- + 8H+ + 5e----> Mn2+ + 4H2O (x2)

15I- + 2MnO4- + 16H+ ---> 5I3- + 2Mn2+ + 8H2O

Maar ik snap niet precies waarom het nu deze moet zijn: 3I- ---> I3- + 2e-

want die van 2I- staat daaronder in BINAS dus die zou dus een sterkere reductor moete zijn (wat wij hebben geleerd op school dan) :oops:

Berichten: 387

Re: Massapercentage KI in jozozout

Het is denk ik een beetje een mix Laura90. Beide reacties staan op +0.53. Als er I2 vormt, dan Krijg je I2 + I- --> I3-. dit is geen redox, maar een complex vorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

Oja, nu zie ik het :oops: maar die vorming van I2 (s) maakt dat voor de titratie niks uit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massapercentage KI in jozozout

Heeft jood een paarse kleur die je bepaling kan storen?

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

Nope :oops: ok dan gaan we de opdracht zo proberen uit te voeren, hopelijk lukt het 8-[ Maar er is in dit geval dus geen indirecte titratie nodig? je kunt dus gewoon meteen de KMnO4 titreren op het jozozout in gedestilleerd water ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Massapercentage KI in jozozout

Dit is niet zo makkelijk als het lijkt. Bij aangezuurd kaliumpermanganaat zal chloride ook worden geoxideerd. Behalve jood maak je dus ook chloorgas...

Weg is je kwantitatieve bepaling.

Zelfs met kaliumdichromaat zal het niet lukken, omdat dat ook wel iets van chloorontwikkeling geeft.

Als je het met een redoxtitratie wilt doen, dan moet je een oxidator zoeken die sterk genoeg is om jodide in jood om te zetten, maar te zwak is om chloor te maken uit chloride.

Dan nog wat: als het om zeezout gaat, dan zit er ook bromide in. Dit maakt het nog moeilijker, want bromide is iets moeilijker om te zetten naar broom dan jodide naar jood, maar makkelijker dan chloride naar chloor.

De bepaling van jodide in natriumchloride is niet makkelijk. Niet voor niets kun je een punt extra krijgen :oops: .

Onder de klik zit een mooie tabel van allerlei redoxreacties. Zoek hier eens in naar een geschikte stof.

Misschien moet je toch ook eens denken aan een indirecte titratie.

Edit: ik vergat de klik

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Massapercentage KI in jozozout

Arrg, nu snap ik er dus niks meer van :oops: ... wat maakt het dan uit als er chloorgas ontstaat ? En indirecte titraties snap ik dus niet helemaal... zijn dat gewoon twee aparte redoxreacties...?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massapercentage KI in jozozout

Tja, als het chloride ook reageert ben je niet meer aan het bepalen hoeveel jodide erin zit, toch?

Een terugtitratie is een titratie waarbij je eerst een bekende overmaat toevoegt van een reagens, en dan met een gewone titratie bepaalt hoeveel daarvan is overgebleven.

Reageer