Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Ethanol

Ethanol heeft de formule C2H5OH

Normaal gesproken is een stof met een OH-groep toch basisch?

Maar ik las ergens dat ethanol juist niet basisch is.

Waarom is dat dan?

Berichten: 857

Re: Ethanol

Ethanol heeft een OH groep. Het O-atoom is elektronegatiever dan het H-atoom waardoor de bindingselektronen dichterbij het O-atoom zitten. Dit resulteert in een zwakkere O-H binding wat H zuurder maakt

Berichten: 56

Re: Ethanol

En ethanol is zoals je misschien wel weet een alcohol...

bij de alcoholen is de funtionele groep ook een -OH groep

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Ethanol

juist doordat ie n OH groep heeft is t toch een zuur?/ want die die H uit die OH groep kan ie als H+ afstaan toch?

Berichten: 9

Re: Ethanol

Oja, natuurlijk!

Eigenlijk vrij logisch!

Heel erg bedankt! :oops:

En ik heb nog een andere vraag..

Want Ethoxyethaan is een apolaire stof. Maar ik moet uitleggen waarom.. ?

Maar ik heb echt geen idee eerlijk gezegd.

Berichten: 497

Re: Ethanol

Waar jij mee in de war bent is OH-.

Dit is een negatief geladen ion.

Alcohol heeft echter een neutrale OH groep.

Alcohol is zelfs een klein beetje zuur, omdat het het H-tje kan afstaan en er gelijk even een elektron van afpikt.

Zo krijg je H+ en C2H5O- (het ethanolaat-ion).

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Ethanol

larissie schreef:

En ik heb nog een andere vraag..

Want Ethoxyethaan is een apolaire stof. Maar ik moet uitleggen waarom.. ?

Maar ik heb echt geen idee eerlijk gezegd.
Dan bestaat die molecuul niet uit dipoolmoleculen en heeft het dus geen twee elektrische polen.

Berichten: 3.145

Re: Ethanol

Stoffen met OH-groepen kunnen van zeer sterk basisch tot zeer sterk zuur reageren. Dit hangt in sterke mate af van het oxidatiegetal van het atoom, waar de OH-groep aan zit, en van wat er verder nog aan dat atoom zit.

Zo is NaOH een sterke base. Fe(OH)3 is een zwakke base, Sn(OH)4 kan zowel als base en als zuur werken. O2S(OH)2 (zwavelzuur) is een zeer sterk zuur.

Berichten: 448

Re: Ethanol

Neem nu NaOH.

Tussen Na en O zit hier een ionbinding en tussen O en H zit hier een covalente binding. Een ionbinding zal altijd dissociëren in ionen. Je krijgt dus Na+ en OH-.

Maar wanneer je nu bijvoorbeeld C2H5OH neemt dan heb je tussen de C en de O een covalente binding evenals tussen O en H. Dan moet je kijken naar welke covalente binding het zwakst is. Deze zal dan het eerst breken. De bindingssterkte word bepaald door de elektronegatieve waarde. Is het verschil in ENW tussen 2 atomen klein dan is de binding sterk en zal ze niet makkelijk splitsen in ionen (b.v. C-C), is het verschil in ENW tussen 2 atomen groot dan zal de binding meer ionisch zijn en dus makkelijker splitsen in ionen (b.v. NaOH).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ethanol

Het gaat niet alleen om welke binding van welk type is, maar ook hoe sterk elke binding dan is, en of je speciale trucs kunt uithalen om ze te splitsen. Zo moet je wel een flink sterk paard meenemen om Na+ en OH- uit elkaar te halen, maar gaat dat een stuk makkelijker als je elk van die ionen hydrateert.

Daarnaast moet je nog kijken met welk stuk hoeveel elektronen meegaan. Zo splitst waterstofperoxide bijvoorbeeld in twee .OH radikalen doordat elke helft 1 elektron meekrijgt. Bij NaOH gaat een elektron meer mee. Dit is ook een belangrijk idee achter Woelen's post.

Berichten: 56

Re: Ethanol

En ik heb nog een andere vraag..

Want Ethoxyethaan is een apolaire stof. Maar ik moet uitleggen waarom.. ?

Maar ik heb echt geen idee eerlijk gezegd.
Ethoxyethaan is een ether (zoals je mss wel weet) en is een koolstofketen C2H5 - O - C2H5

je zegt dat ethoxyethaan apolair is. volgens mijn cursus organische chemie spreekt die je tegen. allé om te zeggen niet helemaal.

het is apolair en polair tegelijk.

als je snapt wat ik bedoel.

diethylether lost 70g/l op in water. dit komt door een partieel ionkarakter.

de dipoolinteractie echter is zeer zwak en wordt zwakker naarmate de koolstofketens langer worden (sterische hinder)

of ben ik verkeerd?

Berichten: 677

Re: Ethanol

Enkele reacties op het voorgaande:

1) CH3CH2OH is eigenlijk een amfotere stof: ze reageert zowel zuur als basisch.

CH3CH2OH <=> CH3CH2O- + H+

(zure reactie; de pKa hiervan is 17)

CH3CH2OH + H+ <=> CH3CH2OH2+

(basische reactie; de pKa hiervan is -2)

Het sterkste zuur dat in water kan bestaan is H3O+ met een pKa = -1,74

De sterkste base die in water kan bestaan is OH- met een pKa = 15,74

Vermits beide pKa waarden van ethanol buiten dit interval liggen, zal ethanol in waterig midden neutraal zijn: het veroorzaakt geen verandering in de pH van de oplossing.

2) Polariteit:

Polariteit is een begrip dat vrij vaag gedefinieerd is (Zie bvb de desbetreffende definitie in het Gold Book van IUPAC:

Gold Book)

"polair" en "apolair" zijn de extremen van een ganse schaal. Polariteit moet je dus steeds vergelijken met een andere stof. Zo is ethoxyethaan (diethyl ether) minder polair dan ethanol, maar meer polair dan pentaan. Dit komt omdat in ether enkel als proton acceptor kan participeren in waterstofbruggen, en een dipoolmoment heeft.

Als je polariteiten vergelijkt, moeten de structuren ook enigzins vergelijkbaar zijn. Zo is de polariteit van benzeen moeilijk vergelijkbaar met ether, tenzij je beroep kan doen op experimenten, zoals oplosbaarheid. Benzeen is wel te vergelijken met cyclohexaan.

Berichten: 7

Re: Ethanol

zou je pure ethanol zo kunnen drinken?

ik weet het het zit ook in bier enzo. maar kan het ook zoals je het puur koopt.

niet dat ik het van plan ben maar gewoon interesse

Berichten: 56

Re: Ethanol

zou je pure ethanol zo kunnen drinken?

ik weet het het zit ook in bier enzo. maar kan het ook zoals je het puur koopt.

niet dat ik het van plan ben maar gewoon interesse


Euhm je kan altijd eens proberen als je een paar dagen ziek wilt zijn en niet meer wilt spreken...

Berichten: 7

Re: Ethanol

ik bedoel meer of ze er iets door gedaan hebben dat je het beter niet kan drinken.

ik had de vraag wat vaag gesteld.

Reageer