Interacties tussen koolwaterstoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Interacties tussen koolwaterstoffen

Oke! Bedankt! ;)

Maar nu hebben we ook nog een andere proef gedaan. En die gaat niet over zeep, maar wel over koolwaterstofbindingen.

En ik vind het eigenlijk een beetje onnodig om een nieuw topic te openen , voor een vraag die (hopelijk) snel te beantwoorden is..

Want we hebben een paar stoffen, en daar moet je van zeggen of ze vanderwaals-krachten, dipool-dipool interacties en/of waterstofbruggen hebben.

Van een paar heb ik het kunnen opzoeken op internet, maar hoe kun je het gewoon 'logisch' beredeneren? (ik weet het, dat is volgens mij basis kennis, maar ik sanp er niet zo veel meer van.. :oops: )

Stof . . . . . . . . .Van der Waals? . . Dipool-dipool interactie? . . H-bruggen?

Hexaan . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Nee? . . . . . . . . . . . . . . Nee

azijnzuuroplossing . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja?. . . . . . . . . . . . . . . . Nee

Ethanol . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . . . . . . . Ja

Hexeen . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Nee? . . . . . . . . . . . . . . . Nee

Ethoxyethaan . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja? . . . . . . . . . . . . . . . . Nee?

Dit is wat ik tot zover heb. Maar met die vraagtekentjes die heb ik echt op gevoel gedaan ;)

En het kan ook zijn, dat sommigen zonder vraagtekens ook niet kloppen 8-[

Berichten: 4

Re: Interacties tussen koolwaterstoffen

Je moet kijken wat voor stoffen het zijn:

moleculaire stoffen, ionen, polaire stoffen of een stof met een OH/NH groep.

Azijnzuur is bijvoorbeeld CH3COOH en met OH groepen kan een waterstofbrug gevormd worden.

Berichten: 9

Re: Interacties tussen koolwaterstoffen

Zou het zo dan misschien kunnen kloppen? :oops:

Stof . . . . . . . . .Van der Waals? . . Dipool-dipool interactie? . . H-bruggen?

Hexaan . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Nee . . . . . . . . . . . . . . Nee

azijnzuuroplossing . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja. . . . . . . . . . . . . . . . Ja

Ethanol . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . . . . . . . Ja

Hexeen . . . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Nee . . . . . . . . . . . . . . . Nee

Ethoxyethaan . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . Ja . . . . . . . . . . . . . . . . Ja

Want;

Koolwaterstoffen (hexeen en hexaan) zijn polair ongeladen moleculen, omdat waterstof en koolstof ongeveer dezelfde elektronegativiteit hebben. (dus geen dipool-dipool interactie)

Het carbonzuur (azijnzuur) is polair en instaat tot waterstofbrug vorming. (dus dipool-dipool interactie én waterstofbruggen).

Groetjes.

* Moderator-opmerking: ik heb deze posts afgesplitst om anderen de gelegenheid te geven ook op het eerste deel te reageren.

Marjanne

Berichten: 9

Re: Interacties tussen koolwaterstoffen

Ethoxyethaan, zijn daar eigenlijk uberhaupt dipool-dipool interacties aanwezig?

En als er dipool-dipool interacties aanwezig zijn, betekent het dan ook meteen dat er altijd waterstofbruggen gevormd kunnen worden?

Berichten: 338

Re: Interacties tussen koolwaterstoffen

En als er dipool-dipool interacties aanwezig zijn, betekent het dan ook meteen dat er altijd waterstofbruggen gevormd kunnen worden?
Neen, een waterstofbrug wordt hoofdzakelijk gevormd tussen waterstof en "stikstof, zuurstof of/en fluor". Deze elementen kunnen wel een dipoolmoment geven, maar andere elementen, die geen waterstofbrug vormen, ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Interacties tussen koolwaterstoffen

Een waterstofbrug is een heel sterke dipool-dipoolinteractie. Deze wordt zo sterk omdat de betrokken atomen allemaal heel klein zijn. De betrokken aantrekkingskracht (en daardoor de interactie energie) neemt zeer sterk toe bij korte afstand.

Reageer