[scheikunde] redoxtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] redoxtitratie

hallo, ik heb een vraagje over een PO waar je de exacte molariteit van 0,02M kaliumpermanganaat moet berekenen mbv een titratie.

ik heb al op internet gezocht, en op het forum, maar een antwoord op mijn specifieke vraag niet gevonden.

je moet eerst bij elkaar doen zwavelzuur en oxaalzuur en dit verhitten. zwavelzuur is in overmaat = 2M.

op internet alleen doen ze niks met zwavelzuur voor de rest. terwijl ik dacht dat je ook een redoxreactie krijgt tussen oxaalzuur en zwavelzuur:

H2SO4 + H2C2O4 ==> SO2 + 2CO2 + 2H2O (mbv halfreacties uit binas)

en dan moet je titreren met kaliumpermanganaat (ongeveer 0,02M)

dan had ik uiteindelijk:

2MnO4- + 5SO2 + 6H2O ==> 2Mn2+ + 5SO42- + 4H3O+

verhoudingen

H2C2O4 : SO2 : MnO4-

2: 2: 5

klopt hier nou iets van, of moet ik sowieso nix doen met dat zwavelzuur?

alvast bedankt voor het antwoord :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] redoxtitratie

Wat is de halfreactie van permanganaat alleen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] redoxtitratie

uhm in zuur milieu, bij deze proef dus is dat:

MnO4- + 8H+ + 2e- ==> Mn2+ + 2H2O

maar dat had ik al, alleen het ging mij erom wat ik nou met dat zwavel zuur moet, is het ook een reactie met oxaalzuur, of is het alleen om de reactie te laten verlopen

edit: ow sorry ik heb hier weer geen sub superscript gedaan, had het nog niet gelezen, ik zal het proberen te verbeteren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] redoxtitratie

Zwavelzuur doet hier niet mee aan de reactie. Het dient ervoor om de H+ te leveren die je nodig hebt voor het water dat ontstaat bij de reductie van MnO4- naar Mn2+.

De halfreactie van MnO4- heb je al.

Nu nog die van het oxaalzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redoxtitratie

/me kijkt eens in binas naar het effect van die reactie als er een ondermaat zwavelzuur aanwezig was... hmmz meerdere mogelijkheden voor permanganaat. Zou ik nog een eenduidig antwoord kunnen geven als er meerdere reacties met meerdere verhoudingen lopen?

Oplossen oxaalzuur (.dihydraat gok ik?) --> H2C2O4.2 H2O + aq --> 2 H3O+ + C2O22-.

Je zegt zelf al dat er CO2 ontstaat. Hmmz 2 elektronen teveel

Berichten: 3

Re: [scheikunde] redoxtitratie

bedankt voor alle antwoorden allereerst :oops:

uhm dihydraat zegt me niets, ik denk dat het gewoon H2C2O4 is

de halfreactie van oxaalzuur weet ik ok wel, maar omdat ik die weet heb ik em maar niet in het bericht gezet.

de reactie zonder zwavelzuur etc zou dan zijN:

5H2C2O4 + 2MnO4- + 6H+ ==> 10CO2 + 2Mn2+ + 8H2O

(daarna nog even H+ deeltjes veranderen in H3O+ en dan nog water aan de andere kant etc.)

verhouding tussen oxaalzuur en permanganaat is dan 5 : 2

dat klopt volgens mij wel vergeleken met wat ze overal op internet vertellen..

Reageer