Springen naar inhoud

Ijzer(II)carbonaat gevormd?

• Log in om te kunnen reageren

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2007 - 18:26

Bij een proefje met ijzer(II)sulfaat en dinatriumcarbonaat kreeg ik een donkergroene neerslag is dit ijzer(II)carbonaat of zit er storende stoffen in de soda die ik gebruikte? Of is er een compox gevormd?
Ik weet dat ijzer(III)carbonaat niet bestaat maar ijzer(II)carbonaat toch wel hŤ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2007 - 18:55

Ijzer(II)carbonaat bestaat, Een compox heb ik nog nooit van gehoord. En soda is volgens mij over het algemeen zeer zuiver. :oops:

Veranderd door G.i.B., 20 mei 2007 - 18:55

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2007 - 19:05

Ok bedankt heb het net gevonden met google. :oops:
Het was inderdaad ijzercarbonaat.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 08:12

Als het donkergroen is, dan is het onzuiver ijzer(II)carbonaat. Zuiver ijzer(II)carbonaat is heel lichtgroen, bijna wit. Je ijzer(II)sulfaat is vast wat onzuiver. Als het licht blauwgroen/cyaan is, dan is het zuiver, is het groen met een geelbruine tint er door, dan bevat het een weinig ijzer(III).

Ook zuurstof uit de lucht is een grote boosdoener. Het is erg moeilijk om zuivere ijzer(II) verbindingen te hebben bij pH > 7. Verontreiniging met ijzer(III) maakt het neerslag donkergroen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 16:27

Mijn (nieuw) ijzersulfaat is licht groen dus het zal door zuurstof in de lucht geoxideerd zijn. :oops:

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 21:58

Dat het nieuw is zegt niet zo veel. Meerzeggend is waar je het vandaan hebt. Het ijzer(II)sulfaat, dat je kunt kopen als particulier is veelal tamelijk onzuiver. Het spul wordt als anti-mos middel verkocht en als kleurmateriaal voor keramiek. In beide gevallen krijg je tamelijk onzuiver spul.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures