Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Bij een proefje met ijzer(II)sulfaat en dinatriumcarbonaat kreeg ik een donkergroene neerslag is dit ijzer(II)carbonaat of zit er storende stoffen in de soda die ik gebruikte? Of is er een compox gevormd?

Ik weet dat ijzer(III)carbonaat niet bestaat maar ijzer(II)carbonaat toch wel hè?

Berichten: 387

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Ijzer(II)carbonaat bestaat, Een compox heb ik nog nooit van gehoord. En soda is volgens mij over het algemeen zeer zuiver. :oops:

Berichten: 2.337

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Ok bedankt heb het net gevonden met google. :oops:

Het was inderdaad ijzercarbonaat.

Berichten: 3.145

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Als het donkergroen is, dan is het onzuiver ijzer(II)carbonaat. Zuiver ijzer(II)carbonaat is heel lichtgroen, bijna wit. Je ijzer(II)sulfaat is vast wat onzuiver. Als het licht blauwgroen/cyaan is, dan is het zuiver, is het groen met een geelbruine tint er door, dan bevat het een weinig ijzer(III).

Ook zuurstof uit de lucht is een grote boosdoener. Het is erg moeilijk om zuivere ijzer(II) verbindingen te hebben bij pH > 7. Verontreiniging met ijzer(III) maakt het neerslag donkergroen.

Berichten: 2.337

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Mijn (nieuw) ijzersulfaat is licht groen dus het zal door zuurstof in de lucht geoxideerd zijn. :oops:

Berichten: 3.145

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Dat het nieuw is zegt niet zo veel. Meerzeggend is waar je het vandaan hebt. Het ijzer(II)sulfaat, dat je kunt kopen als particulier is veelal tamelijk onzuiver. Het spul wordt als anti-mos middel verkocht en als kleurmateriaal voor keramiek. In beide gevallen krijg je tamelijk onzuiver spul.

Reageer