nernst 2redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

nernst 2redoxreacties

Ik begrijp de vergelijking van een redoxsysteem waarin beide systemen beïnvloed worden door de pH niet zo goed.

De E°'cel kan als volgt weergegeven worden:

E°'cel = (E°1 - E°2) + 0,059/(m.n) . pH (r2m2-r1m1)

met m en n het aantal elektronen uitgewisseld in beide systemen.

Nu weet ik vooraleerst niet wat ze bedoeld met die m1 en m2, want normaal stellen dit de uitgewisselde elektronen voor, maar die worden reeds voorgesteld als n en m.

En waaorm wordt eerst E°1-E°2 (eerst 1 en dan 2) gedaan en dan r2m2-r1m1 (eerst 2 en dan 1)?

Vervolgens moet het ... - 0,059 ... dacht ik. Omdat je normaal -log[H+] hebt dus +pH. Of vertaalt dit zich in het omwisselen van de r2m2 en r1m1?

Om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand hier de JUISTE formule? En als bovenstaande formule de juiste is, kan iemand dan op mijn vragen antwoorden aub?

Dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nernst 2redoxreacties

Dit is de Nernst-vergelijking zoals ik hem ken:

klik voor Nernst vergelijking

Ik weet zo niet wat die r en die m in jouw vergelijking voorstellen. Misschien is dit een vergelijking die specifiek op een bepaalde reactie is geschreven, die ergens in jouw tekst staat?

Verder is de potentiaal, zoals je die uitrekent met de Nernst-vergelijking alleen afhankelijk van de pH als er H+ of OH- in je reactievergelijking voorkomt.

Berichten: 1.490

Re: nernst 2redoxreacties

ik ken de Nernstvergelijking als volgt:

E=E+-E-

E+=E+° - (0.05916/e) * log (1/[sup]α[/sup])

E[sub]-[/sub]=E[sub]-[/sub]° - (0.05916/e) * log (1/[C][sup]α[/sup])

e= aantal vrijgekomen elektronen

C= concentratie stof

α= aantal mol (molverhouding in de reactievergelijking

Berichten: 1.379

Re: nernst 2redoxreacties

Licoorev zal eerst moeten uitleggen wat de twee systemen zijn die beide door de pH beinvloed worden. Waar gaat het eigenlijk over? Kunt U de stoffen bij de naam noemen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: nernst 2redoxreacties

Ik denk dat ik er ondertussen uit ben.

het ging over de titratie van Cr2O7- met Fe3+.

Als waarden staat ingevuld:

E°' cel = (1,33-0,77) + (0,059 / 6) . 6 (0 . 6 - 14 . 1)

In dit voorbeeld dus pH = 6 en dan zul je zien dat de reactie niet spontaan verloopt.

Ik denk dus dat het zo zit:

Die m.n = 6 want in redoxreactie van Fe3+ is er 1 elektron, bij dichromaat 6.

r2.m2 = 0 . 6

dus hier is m2 de factor waarmee je het redoxsysteem van Fe(III) moet vermeningvuldigen voor correcte stoechiometrie (6) en is r2 het aantal protonen (0) in die reactie

r1.m1 = 14 . 1 dus hier is m1 de factor waarmee je het redoxsysteem van dichromaat moet vermeningvuldigen voor correcte stoechiometrie (1) en r1 het aantal protonen (14) in de reactie.

bijgevolg kun je dus schrijven:

m1 ( Cr2O72-+ r1H+ + me <--> 2Cr3+ + 7H20 )

m2 ( Fe3+ - ne <--> Fe2+) (en hier dus geen = r2 H+)

'k Vind het wel een verwarrende letterkeuze.

Enige wat nu nog niet helemaal duidelijk is, is waarom hier + 0,059.pH i.p.v. - 0,059.pH wordt gedaan? Of klopt mijn vermoeden dat dit gecompenseerd wordt door (r2m2 - r1m1) i.p.v. (r1m1 - r2m2)?

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nernst 2redoxreacties

Wat ik in ieder geval mis in jouw Nernst-vergelijking, is de concentraties van de stoffen die deelnemen aan de reactie.

Ik mis ook een logarithme n de vergelijking. Daar zou nl. weleens de verklaring in kunnen zitten waarom er ´+´staat en geen ´-´ (dat zou dan zitten in: Immers ln a = -ln 1/a).

Berichten: 13

Re: nernst 2redoxreacties

Neenee, we bespreken enkel de E°', dat is de constante in de nernstvgl voor systemen met protonen.

Normaal is het E = E°' + 0,059/n log [ox]/[red] , maar we bespreken dus enkel de E°'.

Reageer