kaliumbromaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

kaliumbromaat

is deze stof ook zo gevaarlijk instabiel als kaliumchloraat ? of is deze makkelijk handelbaar? en is dit iets waar iets interressants mee te doen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: kaliumbromaat

Ik weet dat het vroeger gebruikt werd als deegverbeteraar maar meer toepassingen ken ik ook niet.

Edit: deegverbeteraar i.p.v. broodverbeteraar :oops:

Berichten: 497

Re: kaliumbromaat

Kaliumbromaat is nog veel instabieler dan kaliumchloraat.

Je kan wel stellen dat bromaat = chloraat in het kwadraat.

Het is zeker een leuke stof.

Het is bijvoorbeeld een makkelijke uitgangsstof voor het bereiden van broom.

In de pyrotechniek zijn hier ook leuke dingen mee te doen.

Berichten: 3.145

Re: kaliumbromaat

Kaliumbromaat werd inderdaad als deegverbeteraar gebruikt. Het is een reactieve stof, het is echter in waterige oplossing redelijk onschadelijk. De reden, waarom het nu niet meer toegepast wordt is niet de korte-termijn giftigheid, maar het effect er van op lange termijn, als je iedere dag wat binnen krijgt. Het zou een carcinogeen kunnen zijn. Aan de andere kant, tegenwoordig is zelfs CaCl2 al verdacht, terwijl NaBrO3 weer niet te boek staat als carcinogeen. Erg inconsistent allemaal. Ik weet het ook allemaal niet meer. Gewoon zorgen dat je er niet te vaak aan blootgesteld wordt en netjes werken als je iets doet met KBrO3.

Als experimenteerstof is het wel leuk. Je kunt er heel eenvoudig broom mee maken. Vast bromaat + vast bromide + geconcentreerd zuur geeft veel broom, dat als druppels bezinkt naar de bodem en met een pipet is te isoleren. Wel buiten doen! Veel broomdamp en dat is zeker giftig!

Voor pyrotechnische toepassingen is KBrO3 leuk als curiosum, maar pas a.u.b. op met grotere hoeveelheden. Het is te goevoelig in combinatie met reductoren. Zelf heb ik er wel proefjes mee gedaan, maar niet meer dan 100 mg mix maken. Als er dan wat gebeurt dan kun je weinig schade krijgen. Zoals een pyrotechnicus op Usenet:rec.pyrotechics het een keer verwoordde: "Playing with potassium chlorate is like playing with a poisonous snake. Playing with potassium bromate is like playing with a poisonous snake, which is slightly pissed off." :oops:

Bromaat is wel interessant voor leuke vlamkleur experimenten. Het geeft intense vlamkleuren met diverse metaalzouten. Uit KBrO3 kun je eenvoudig Ba(BrO3)2, AgBrO3 en CsBrO3 maken.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...mate/index.html

Voor mensen die eens wat willen experimenteren met bromaten, hier is het te koop:

http://www.crystalgrowing.com/index_d.htm, klik links op "chemikalien". Het gaat wel om het natriumzout. Dit is VEEL beter oplosbaar in water dan KBrO3 en niet geschikt voor pyrotechnische toepassingen. Je kunt er echter nog steeds prima broom mee maken, beter nog dan met KBrO3. Uiteraard kun je uit NaBrO3 en KCl vrij eenvoudig KBrO3 maken, maar dan moet je wel meerdere malen omkristalliseren om alle natriumionen kwijt te raken. Dat is nog niet zo eenvoudig en daarom kun je met NaBrO3 ook eigenlijk niks in de pyrotechniek. Om die reden zullen ze het ook wel mogen verkopen, in Duitsland zijn echte pyro-chems nl. behoorlijk strikt gereguleerd.

Berichten: 840

Re: kaliumbromaat

tja het zat zo, ik zag ineens op ebay een aanbod van 250g voor 6 euro of zo.

Berichten: 3.145

Re: kaliumbromaat

Ik weet welke je bedoelt :oops: . Voor zo'n bedrag zou ik maar wat bestellen, nu heb je even de kans om deze stof te kopen 8-[ , morgen of overmorgen is het weer verkocht of weg en de vraag is maar weer wanneer er weer een mogelijkheid komt. Ik post deze bron niet hier, want het is toch wel een redelijk k3wl-gevoelige stof, waar je gemakkelijk ongelukken mee maakt.

Ik moet zeggen, zelf heb ik deze mogelijkheid ook al een keer aangegrepen om nu eens wat meer KBrO3 te kunnen bemachtigen. Ik maakte het zelf, maar nu ik het voor zo'n laag bedrag zomaar kan kopen vind ik dat toch wel heel gemakkelijk.

Berichten: 840

Re: kaliumbromaat

woelen, wat is er gebeurd met de gebruiker die deze chem en andere op ebay verkocht? hij is weg 8-[

Berichten: 3.145

Re: kaliumbromaat

Nee hoor, hij is niet weg. Ik heb navraag gedaan bij hem via email. Hij is echter enige tijd uit de running (persoonlijke situatie en vakantie) en is tijdelijk uitgeschreven (dat kan blijkbaar bij eBay). Ik verwacht dat hij over een week of drie weer online is.

Of hij echter nog weer KBrO3 verkoopt, dat kan ik niet voorspellen. Hij is een figuur, die chems opkoopt en afhankelijk is van wat hij te pakken kan krijgen (bijv. via labs, die oude voorraden opruimen, maar het zonde vinden om dat als chemisch afval te laten afvoeren). Het is dus geen betrouwbare bron in de zin dat hij een vaste lijst van chems heeft, waar je voor stofje A, B en C altijd terecht kunt.

Als hobbychemist moet je echter op deze manier werken. Gewoon in de gaten houden wat er langs komt, en als er iets interessants en betaalbaars langs komt, dan toehappen. Wat nu te koop is, is morgen misschien niet meer te koop en komt misschien ook niet weer of pas na zeer lange (onvoorspelbare) tijd.

Berichten: 3.145

Re: kaliumbromaat

Ik heb ondertussen ook aardig wat NaBrO3, maar dat is helaas echt een stuk minder geschikt voor leuke vlamkleur experimenten e.d. Dat natrium krijg je er verschrikkelijk moeilijk uit. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om mooie kleurtjes hier mee te maken. De vlam is altijd oranje. Het kleinste spoortje natrium-ion verziekt de boel. Nu snap ik nog meer, waarom die zaak in Duitsland wel NaBrO3 kan verkopen en niet KBrO3. Knallen kan altijd met bromaten, maar daar is helemaal niks aan, dat heb je snel gezien (gehoord :P ) en bovendien is dat zonde van je geld, daar is het toch echt te duur voor.

Misschien lukt het wel met meerdere keren omkristalliseren, maar het lijkt toch wel, of er steeds weer wat natrium meekristalliseert. Erg vervelend :( . Dat NaBrO3 is natuurlijk wel toepasbaar voor maken van Br2 en ook heel leuk voor oscillerende reacties (Belousov-Zhabotinsky) met citroenzuur (of nog mooier: met malonzuur).

Reageer