[scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Ik moet het reactie schema geven van ureum en salpeterigzuur.

Er moet o.a. stikstof ontstaan.

Via google vind ik wel een gerelateerd onderwerp hierop het forum over salpeterigzuur maar niks met ureum. Ik heb het boek organic chemistry doorgenomen maar ik kan niet direct iets vinden,

Kan iemand me helpen?

uiteraard blijf ik verder googlen en lezen.

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

CO(NH2)2 + 2 HNO2 --> CO2 + 3 H2O + 2 N2

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Met verdunt salpterzuur krijg je ureumnitraat, met salpeterigzuur hou je dus geen ureum meer over ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Met verdunt salpterzuur krijg je ureumnitraat, met salpeterigzuur hou je dus geen ureum meer over ?
De ontleding van ureum in CO2 en N2 verloopt met salpeterig zuur veel sneller dan met salpeterzuur.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Inderdaad houd je met ureum alleen nog maar water, CO2 en N2 over. Deze reactie heeft ook een heel aardige toepassing. Als je geconcentreerd salpeterzuur hebt (50% of meer) en dat is geel of zelfs rood door aanwezigheid van NO2, dan kun je dit met ureum heel mooi reinigen tot het kleurloos wordt. De werking hiervan berust op het feit dat NO2 disproportioneert tot salpeterigzuur en salpeterzuur bij aanwezigheid van een weinig water (dit is een evenwicht). Door de ureum wordt het salpeterigzuur weggevangen en het evenwicht loopt af. Uiteindelijk blijft alleen salpterzuur, water, kooldioxide en stikstof over. Voor veel nitratie-reacties is aanwezigheid van NO2 zeer bezwaarlijk (grotere kans op runaway, kapot oxideren van allerlei stoffen) en op deze manier kun je dit dus voorkomen.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Reactie tussen ureum en salpeterigzuur

Interessant. Ik had het al een paar keer gelezen dat je dit kon doen, maar ik had 2+2 nog niet opgeteld. (de reactie vergelijking dus).

Reageer