Springen naar inhoud

H2O2 als zuur?

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 22:20

kan waterstofperoxide als zuur of base reageren? dus zeg maar dat het waterstofperoxide reageert als volgt?

H2O2 (aq) + H2O (l) <<-->> OOH- (aq) + H3O+ (aq)

H2O2 (aq) + H2O (l) <<-->> H3O2+ (aq) + OH- (aq)

het is maar een gokje hoor :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2007 - 22:24

Ja Geplaatste afbeelding

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 22:55

fijn zat er namelijk even aan te denken toen ik er aan dacht dat je waterstofperoxide kan maken onder de volgende reactie:

BaO2 + H2SO4 >>> H2O2 + BaSO4.
hier wordt het O22- ion natuurlijk geprotoneerd :oops:

betekent dit trouwens, niet dat ik het ga doen, maar dat er peroxides gemaakt kunnen worden dmv waterstofperoxide. als je bijvoorbeeld kaliumoxide toevoegt, dat je dan een oplossing van kaliumperoxide overhoudt. dat is toch KO2.

maar wacht hier is het anion O2-. ik ben even eenbeetje verward, kan iemand het even uitleggen?

Veranderd door Jor, 22 mei 2007 - 22:59

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 08:07

Het peroxide ion is niet stabiel in water. Dat is een zeer sterke base, welke ogenblikkelijk wordt geprotoneerd:

O22- + H2O ---> OOH- + OH-

Het hydroperoxide ion (OOH-) is ook een vrij sterke base, maar dit kan wel in waterige oplossing bestaan, mits er ook maar voldoende OH- aanwezig is.

Het volgende evenwicht bestaat in water:

OOH- + H2O <---> HOOH + OH-

Als er veel hydroxide is, dan krijg je ook wel merkbaar veel hydroperoxide ion.

Zo is het mogelijk om natrium hydroperoxide als zout uit oplossing te kristalliseren. Als je een ijskoude sterk geconcentreerde oplossing van NaOH met ijskoud sterk geconcentreerde waterstofperoxide oplossing mengt, dan krijg je afzetting van kristallen van NaOOH.xH2O (ik weet zo niet meer hoeveel moleculen kristalwater mee kristalliseren, vandaar die x). Deze stof is echter niet bijzonder stabiel. Bij bewaren ontleedt het vrij snel (binnen een paar weken) tot NaOH en O2.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Je hebt ook nog een ander ion, O2-. Dit is geen peroxide, maar wordt superoxide genoemd. De zwaardere alkalimetalen vormen bij voorkeur superoxides, kalium en natrium vormen bij voorkeur peroxides en lithium vormt alleen gewoon oxide. Kalium kan zowel peroxide als superoxide vormen.

Het superoxide ion is net als het oxide ion en peroxide ion een zeer sterke base en wordt ogenblikkelijk geprotoneerd in water:

O2- + H2O ----> HO2 + OH-

HO2 is instabiel en vervalt binnen milliseconden (het schijnt wel geisoleerd te zijn, maar dan bij superlage temperaturen van 20 K of zo):

2HO2 ---> H2O2 + O2

Dus, als je kalium superoxide toevoegt aan water, dan bruist het. Er borrelt zuurstof uit oplossing en de vloeistof wordt sterk basisch en er komt waterstofperoxide in oplossing.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 16:28

bedankt. nu snap ik het een stuk beter . :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures