Springen naar inhoud

chloor - redox - PH

• Log in om te kunnen reageren

pietpiet

pietpiet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 16:36

Ik ben een totale leek in de chemie-wereld, maar ben op zoek naar de formule voor het berekenen van vrije chloor, indien je de PH , redox en temperatuur van het water kent. Het is de bedoeling om via een doseerpomp chloor en zwavelzuur toe te voegen aan een zwembad (niet op hetzelfde ogenblik) en dit na het meten via sondes van PH, ORP en TEMP en via een PC constant een berekening te krijgen...
Ik beschik over een grafiek met PH en ORP als als variabele en bij een temperatuur van 25°C; alkalinity : 100 PPM en TDS = 500 PPM.
(wat is TDS?). Maar daar geraak ik niet verder mee.
Kan iemand mij helpen?
Piet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:47

Het lijkt me dat dit een proces is dat elk zwembad moet doen. Is er daar geen literatuur over?

Als dit al zo kan, dan gaat de procedure er in elk geval vanuit dat er geen andere onbekende componenten in het water zitten.

pietpiet

pietpiet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:59

Er is zo'n toestel te koop in de handel, dus er moet een formule bestaan. Maar het zou leuker zijn om het zelf te kunnen maken. Ik informeerde reeds bij Hanna instruments; brentag,.... Allemaal zonder resultaat. Ik kreeg als uitleg dat temp en andere factoren weinig invloed hebben. Maar wat is weinig? Volgens mij kennen ze die formule gewoon niet.
Ik begin te geloven dat de formule voor het vervaardigen van cola vlugger te vinden is dan hetgene wat ik zoek....
maar alvast dank voor de reactie

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 21:04

Is het voor je eigen zwembad? Of doe je dit professioneel? In het laatste geval: post hier even waar je werkt, dan ga ik daar niet meer zwemmen :oops:

Het voordeel van een oplossing die je koopt is dat hij veilig en gegarandeerd is. Als er bij de dosering van zwavelzuur of chloor iets misgaat.....

Veranderd door rwwh, 23 mei 2007 - 21:05

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 08:06

In theorie is er inderdaad een verband tussen het gehalte aan vrij chloor en de pH/rH waarden. Probleem is dat naast hypochloriet in zwembadwater ook andere stoffen voorhanden zijn (organische vervuiling, ureum...) die de redox beinvloeden en aldus de theoretische berekening waardeloos maken. Daarom wordt in openbare zwembaden niet de rH (redox potentiaal) gemeten, maar wel rechtstreeks het vrij chloor dmv een selectieve ion elektrode. Bovendien moeten zowel pH als rH en vrij chloor metingen periodiek geijkt worden. Idealiter gebeurt dit dagelijks! Endress & Hauser verkoopt gecombineerde pH/vrij chloor metingen voor dit doel.
Als je toch met pH en rH zou willen werken, dan moet je ook een testkit voor vrij chloor aanschaffen: je laat dan je pH en rH regelkringen sturen naar een bepaalde waarde (zeg maar pH 7,0°S en rH +250mV) en na stabilisatie (enkele dagen) bepaal je colorimetrisch het vrij chloor. Op die manier kun je de regelkringen bijsturen totdat je de gewenste restconcentratie vrij chloor bekomt (0,5...1 ppm). Hou er rekening mee dat je doseerpompen juist moeten gedimensioneerd worden: te groot en je krijgt overshoot, te klein en je bereikt nooit het setpunt.
BTW: in zwembaden wordt steeds met HCl gewerkt, niet met H2SO4.
Voor de eigenlijke regeling heb je hoegenaamd geen PC nodig: de pH meting stuurt de HCl doseerpomp, de vrij chloor meting (eventueel rH) stuurt de doseerpomp van chloorbleekloog. Als je de meetsignalen toch in een PC inleest, kan je ze wel gebruiken voor optimalisatie van de regelkringen of voor alarmering. Denk eraan dat de betrouwbaarheid van je metingen (oa) afhangt van de ijkfrequentie.
[!] Let op wat je uitspookt: als je niet goed weet waar je mee bezig bent, loop je zware risico's [!] Nog altijd vallen er jaarlijks slachtoffers door ondeskundig manipuleren van HCl en NaOCl [!]

Cordialement

PS: die zgn formule bestaat niet: er is wel een grafiek die de dissociatie van NaOCl in functie van de samenstelling van het water (TA, TAC, TH, CaH, pH, geleidbaarheid...) weergeeft, maar in de praktijk wordt hier nooit mee gewerkt. Trouwens al deze parameters meten is wel wat ingewikkelder dan rechtstreeks het vrij chloor bepalen. :oops:
Oja: TDS staat voor "total dissolved solids" zeg maar het drogestof gehalte.

Veranderd door mironteau, 24 mei 2007 - 08:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures