Springen naar inhoud

chloor - redox - PH

• Log in om te kunnen reageren

pietpiet

pietpiet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 16:36

Ik ben een totale leek in de chemie-wereld, maar ben op zoek naar de formule voor het berekenen van vrije chloor, indien je de PH , redox en temperatuur van het water kent. Het is de bedoeling om via een doseerpomp chloor en zwavelzuur toe te voegen aan een zwembad (niet op hetzelfde ogenblik) en dit na het meten via sondes van PH, ORP en TEMP en via een PC constant een berekening te krijgen...
Ik beschik over een grafiek met PH en ORP als als variabele en bij een temperatuur van 25°C; alkalinity : 100 PPM en TDS = 500 PPM.
(wat is TDS?). Maar daar geraak ik niet verder mee.
Kan iemand mij helpen?
Piet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:47

Het lijkt me dat dit een proces is dat elk zwembad moet doen. Is er daar geen literatuur over?

Als dit al zo kan, dan gaat de procedure er in elk geval vanuit dat er geen andere onbekende componenten in het water zitten.

pietpiet

pietpiet

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:59

Er is zo'n toestel te koop in de handel, dus er moet een formule bestaan. Maar het zou leuker zijn om het zelf te kunnen maken. Ik informeerde reeds bij Hanna instruments; brentag,.... Allemaal zonder resultaat. Ik kreeg als uitleg dat temp en andere factoren weinig invloed hebben. Maar wat is weinig? Volgens mij kennen ze die formule gewoon niet.
Ik begin te geloven dat de formule voor het vervaardigen van cola vlugger te vinden is dan hetgene wat ik zoek....
maar alvast dank voor de reactie

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 21:04