lactose/ caseïne bepaling, melkveehouderij

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

lactose/ case

Beste forumgebruikers,

Hier een vraag uit een hele andere invalshoek, nl de melkveehouderij.

Wij als studenten van de Wageningen Universiteit, zijn bezig met een project om een meetmethode te vinden om te bepalen hoeveel melk een koe 'uitlekt' in zijn ligbox. Wanneer een koe ligt komt er druk op het uier te staan, waardoor melk uit de spenen kan lekken. Het ligbed van een koe in een stal kan bestaan uit een dikke laag stooisel, of een rubberen matras met daarop een laagje zaagsel. Wanneer de koe melk lekt, zal deze melk opgenomen worden door het zaagsel of stro.

Onze vraag is dan ook of het mogelijk is om specifieke melkeigenschappen, zoals lactose of caseïne, te bepalen in het gebruikte zaagsel of stro? Als we namelijk de hoeveelheid lactose en/of caseïne bepaald hebben in het gebruikte stro of zaagsel, kunnen we aan de hand van de (standaard) lactose en caseïne concentraties in de melk, ook berekenen hoeveel melk opgenomen is in het stro.

NB! Het is heel aannemelijk dat het stro of zaagsel waarop de koe ligt, bevuild raakt met mest en urine. In hoeverre is dit bedreigend voor de bepaling van lactose en caseïne?

Bij voorbaat dank,

MVG

Jan Huitema

Berichten: 274

Re: lactose/ case

Het lijkt mij wel mogelijk maar niet geheel makkelijk, je zou dan namelijk al het stro al moeten hebben en dat is neem ik aan flink veel.

Dit moet gemalen worden en gehomogeniseerd worden. Van dit poeder zou je een deel kunnen nemen en oplossen in water van zo'n 50 graden.

Daarna zou je het verder kunnen meten adhv het Nen/Iso voorschrift 22662, dit is een lactose bepaling mbv HPLC, voornamelijk in melk en melkproducten.

Nu kan ik me voorstellen dat het geen melkproduct is je stro of zaagsel, maar ik acht de kans zeer groot dat je met bovenstaand voorschrift lactose kan meten.

Stro en zaagsel lossen niet echt op in water maar de lactose die aanwezig is wel. Hiervan kan je een gedeelte nemen en dit klaren met het reagens wat wordt aanbevolen in het voorschrift, het zogenaamde Biggs/Szijarto reagens. Dit zorgt ervoor dat aanwezige eiwitten en vetten neergeslagen worden.

Reageer