gedesioniseerd, gedistilleerd water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 120

gedesioniseerd, gedistilleerd water

Wat is het verschil tussen gedesioniseerd en gedistilleerd water? M.a.w. wat zit er in het ene wat in het andere niet aanwezig is?

Berichten: 497

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Gedesioniseerd (dat woord kende ik niet) is gedesioniseerd (vrij gemaakt van de meeste ionen), terwijl gedestilleerd water is gedestilleerd (verdampen van water en weer, nu zonder ionen erin, laten condenseren.

Gedestilleerd zegt dus alleen maar wat over het "hoe".

Soms noemt men water, waarin de zware metaalionen zijn vervangen door vrijwel altijd goed oplosbare en meestal niet hinderende ionen (zoals natrium), ook gedemineraliseerd (gedesioniseerd).

In gedestilleerd water komen deze ionen in het geheel niet voor.

Berichten: 70

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Sorry phj, ik ben het niet met je eens. Sta je me toe mijn mening te ventileren?

Zoals je zegt vinden de benamingen "gedesioniseerd" (afkomstig van "vollentsalzt") en gedestilleerd water hun oorsprong in de bereidingswijze. Gedesioniseerd water (beter nederlands is volgens mij: "gedemineraliseerd water") wordt bereid mbv een demin-installatie, zijnde een ionenwisselaar. Bij demineralisatie worden niet de slecht oplosbare zouten (Ca2+ en Mg2+) vervangen door goed oplosbare (Na+), maar wel door H+ in de kationenwisselaar en de anionen door OH- in de anionenwisselaar. Je vervangt dus gewoon alle ionen door H20. Het proces dat jij beschrijft heet "verzachten" en gebeurt dus in een waterverzachter. Daarvan is het doel uitsluitend kalkafzettingen te voorkomen. BTW: zware metalen zijn er meestal niet bij betrokken.

In principe zou gedestilleerd water dus moeten bereid worden in een destillatie-installatie, maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat zoiets veel te duur is en dat het meeste (behalve in sommige labo's) zgn "gedestilleerd" water in feite dmv omgekeerde osmose (RO) bereid wordt. Het belangrijkste verschil tussen demineralisatie enerzijds en destillattie/RO anderzijds, is dat de eerste methode alleen ionen verwijdert, terwijl de tweede alle (of toch bijna alle) opgeloste en niet opgeloste stoffen aanpakt. Verschil: denk aan SiO2, organisch materiaal... Opgeloste gassen zullen in alle gevallen tenminste gedeeltelijk in het gezuiverde water aanwezig blijven. In de praktijk worden vooral ionenwisseling en (tegenwoordig meer en meer) RO toegepast om gedemineraliseerd (gedesioniseerd/gedestilleerd) water aan te maken.

Sincèrement

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Voor gedestilleerd water zijn in de handel speciale apparaten te koop die het water wel degelijk via de gasfase schoonmaken. Zelfs apparatuur voor "bidest" en "tridest" bestaan (twee of driemaal gedestilleerd). Ik heb dit soort dingen wel gezien werkend op elektrische verhittingsbuizen zoals in een straalkachel....

Berichten: 1.379

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

mironteau schreef:
Zoals je zegt vinden de benamingen ........ en  gedestilleerd water hun oorsprong in de bereidingswijze.
Ja, zo is het. Maar ik zit al lang met de vraag waarom we altijd bij gedestilleerd aan water denken en bij gedistilleerd aan sterke alcoholische dranken. Zouden destilleren en distilleren verschillende technieken zijn?

Helaas ben ik als een-talige nederlander niet in staat dit verschil etymologisch te verklaren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 497

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Bij demineralisatie worden niet de slecht oplosbare zouten (Ca2+ en Mg2+) vervangen door goed oplosbare (Na+), maar wel door H+ in de kationenwisselaar en de anionen door OH- in de anionenwisselaar. Je vervangt dus gewoon alle ionen door H20. Het proces dat jij beschrijft heet "verzachten" en gebeurt dus in een waterverzachter.
Bij mij op school gebruiken ze een ionenwisselaar met natriumtrifosfaat, die het water dus verzacht.

Echter, dit noemen de leraren gedemineraliseerd, omdat er geen ionen meer inzitten waar je last van hebt.

Ik stel voor dat vanaf nu de naam "omgeioniseerd" wordt gebruikt voor een dergelijk proces.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Ik denk dat je toch echt trinatriumfosfaat bedoelt :oops:

Re: gedesioniseerd, gedistilleerd water

Maar ik zit al lang met de vraag waarom we altijd bij gedestilleerd aan water denken en bij gedistilleerd aan sterke alcoholische dranken.
Destillatie is een techniek om twee of meer stoffen in een oplossing te scheiden gebaseerd op het verschil in kookpunt van deze stoffen. (Het woordenboek kent de schrijfwijzen destilleren en distilleren. Bij de vervaardiging van alcoholhoudende dranken is het gebruik van distilleren te spreken. Distilleerderij; gedistilleerd.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Destillatie

Reageer