Springen naar inhoud

Is het hiernamaals enkel voor religieuzen?

• Log in om te kunnen reageren

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 10:11

Stel dat iemand niet gelooft in het bestaan van God. Maar deze persoon leidt een keurig netjes bestaan. Wat gebeurt er met hem als hij dood gaat?

met andere woorden: is de hemel enkel voor mensen die erin geloven of ook voor niet- gelovigen?

vroeg ik me af,

groeten,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 10:39

Eigenlijk een vreemde vraag, doet me denken aan:

Niels Bohr: "Nee, maar men heeft mij verteld dat het zelfs werkt als je er niet in gelooft."

(toen iemand hem vroeg of hij echt geloofde dat het hoefijzer boven zijn deur hem geluk zou brengen)

:roll:

In zekere zin hetzelfde als vragen of kinderen die niet meer in Sinterklaas geloven, toch mee in de zak naar Spanje moeten als ze niet braaf zijn geweest.

Serieus dan: ik geloof niet in absoluut bestaan op zich, of de hemel bestaat of niet is subjectief (dus niet dat de één gelijk heeft en de ander ernaast zit). Ik geloof wel in het ervaren van dingen, en dat je in essentie zelf voor je ervaringen verantwoordelijk bent. In die zin schep je dus je eigen hemel... of niet.

Ben ook wel benieuwd hoe het volgens gelovigen zit met:
- jonge kinderen of geestelijk gehandicapten die (nog) niet in staat zijn een weloverwogen keuze te maken om wel of niet in God te geloven
- dieren
- ongelovigen die zich een minuut voor hun sterven bekeren
- mensen die een ander geloof hebben
- mensen die meerdere geloven hebben (bijv. tegelijk moslim & christen) (is dat eigenlijk niet het "veiligst"?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 november 2005 - 11:01

Tja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Als je je heel je leven netjes gedraagd, dus nooit iemand opzettelijk kwaad doet, hulpbehoevenden helpt, niemand bedriegt enz enz enz. maar je hebt 1 "fout" gemaakt: je gelooft niet in (de juiste) God. Kom je dan niet in de hemel?
En wat nu als iemand wel heilig gelooft in (de juiste) God, maar intussen wel mensen in nood negeert, mensen voorliegt of mensen kwaad doet (al is het maar sporadisch), komt die persoon dan wel in de hemel, puur en alleen omdat hij in die God gelooft? Daarbij denk ik dus even aan (moslim-)terroristen, Paus JP II (door wie mensen zijn overleden omdat hij geen condooms toestond) enz.
Die mensen deden dit vanuit hun geloofsovertuiging, maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een (goede) God? Eerlijk gezegd gun ik dan de mensen uit de eerste catagorie meer een plekje in zo'n hemel dan de mensen uit de tweede catagorie.

Kunnen de "geloofsexperts" (JDS, Sietse, Ingr) hier een antwoord op geven?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Sietse

Sietse

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 11:25

Thanx, ik vind mezelf nog maar een beginneling namelijk :wink:

Eigenlijk is het heel simpel. Aan de hand van de bijbel:
Hemel ('bij God') is voor mensen zonder zonden. Iedereen weet wat zonde is, en sinds de zondeval is er geen mens zonder zonde. Je bent alleen zonder zonden als je deze 'aan Jezus geeft' en dus Christen wordt. Zie: Johannes 3: 16-17
Verder zegt God zegt in de bijbel: er zullen mensen zijn die in mijn naam wonderen en tekenen doen, maar als ze voor mijn troon komen zal ik zeggen, ga weg van mij, ik heb u nooit gekend. Het kennen van God de vader is dus voorwaarde nummer twee. Je leert God (deels) kennen door te bidden en relatie met hem te hebben, iets waar de bijbel iedere Christen toe oproept. Waar deze laatste tekst staat weet ik niet uit mijn hoofd, maar het is ook een bekende.

Als laatste is het niet aan ons om te oordelen wie er wel of niet aan deze voorwaarden voldoen. Alleen van jezelf kan en mag je het weten.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:00

Thanx, ik vind mezelf nog maar een beginneling namelijk :wink:

Hemel ('bij God') is voor mensen zonder zonden. Iedereen weet wat zonde is, en sinds de zondeval is er geen mens zonder zonde. Je bent alleen zonder zonden als je deze 'aan Jezus geeft' en dus Christen wordt. Zie: Johannes 3: 16-17
Verder zegt God zegt in de bijbel: er zullen mensen zijn die in mijn naam wonderen en tekenen doen, maar als ze voor mijn troon komen zal ik zeggen, ga weg van mij, ik heb u nooit gekend. Het kennen van God de vader is dus voorwaarde nummer twee. Je leert God (deels) kennen door te bidden en relatie met hem te hebben, iets waar de bijbel iedere Christen toe oproept. Waar deze laatste tekst staat weet ik niet uit mijn hoofd, maar het is ook een bekende.

Als laatste is het niet aan ons om te oordelen wie er wel of niet aan deze voorwaarden voldoen. Alleen van jezelf kan en mag je het weten.

dus als God bestaat, maar ik geloof niet in God dan ben ik zondig en kan ik het schudden met het hiernamaals. begrijp ik het zo goed?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:04

Hemel ('bij God') is voor mensen zonder zonden. Iedereen weet wat zonde is,

Ik weet wel wat ik zonde vind, maar volgens mij heeft iedereen daar een ander idee over. Er is toch geen algemene, universele maatstaf voor zonde?

en sinds de zondeval is er geen mens zonder zonde.

Geldt dat ook voor mij, als ongelovige? Wat houdt die zondeval dan precies in, en aan welke zonden ben ik zoal schuldig?

Je bent alleen zonder zonden als je deze 'aan Jezus geeft' en dus Christen wordt. Zie: Johannes 3: 16-17

Maar een moordenaar of verkrachter (althans ik neem aan dat dat onder zonden valt) die zijn zonden aan Jezus geeft en God kent, die mag volgens deze maatstaf dus naar de hemel?

Houdt dit trouwens ook in dat iemand die niet in God gelooft en zijn 'zonden niet aan Jezus geeft' (ik weet niet precies wat dat inhoudt, maar ok) per definitie een zondaar is, ongeacht hoe goed iemand leeft? Met andere woorden, alleen christenen kunnen "goede mensen" zijn, volgt dat niet impliciet uit wat je zegt?

Dus het heeft eigenlijk geen enkele zin als mensen tegen elkaar zeggen "je moet dit of dat wel of niet doen, anders ga je niet naar de hemel" ?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:21

Dus ook al ben je de goedheid zelve zoals ik in mijn vorige post heb beschreven, ben je volgens God niet goed genoeg voor de hemel als je niet in hem gelooft? Behoorlijk arrogante God dan.

En met

doelde ik op al jullie recente posts over het geloof waar jullie overduidelijk aan de zijde van de christenen staan. Ik heb heet niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet :wink:
- Jimi Hendrix -

Sietse

Sietse

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:48

dus als God bestaat, maar ik geloof niet in God dan ben ik zondig en kan ik het schudden met het hiernamaals. begrijp ik het zo goed?

Ik denk het wel. Maar als je je dat afvraagt is dat een zaak van jezelf.

Ik weet wel wat ik zonde vind, maar volgens mij heeft iedereen daar een ander idee over. Er is toch geen algemene, universele maatstaf voor zonde?

Ja die is er wel. En die heet het geweten. Ik ben er van overtuigd dat iedereen een geweten heeft. Door het geweten zie je het verschil tussen goed en kwaad. Wél is het zo dat het geweten vertroebelt kan raken (en dus niet meer goed werkt) door zonden en invloeden van de wereld. Ik denk dat je daarop doelt. Als eerste gaat het besef voor kleine zonden weg. De ergste zonden beseft de slechtste mens vaak nog.

Geldt dat ook voor mij, als ongelovige? Wat houdt die zondeval dan precies in, en aan welke zonden ben ik zoal schuldig?

Ja. De zondeval is gewoon het van de appel eten door Eva en Adam. Hierdoor kregen ze kennis van goed kwaad en dus de mogelijkheid om kwaad (zonde) te doen. Doordat het van de appel eten een zonde was, is er een vloek over de hele mensheid gekomen (die zijn immers allemaal uit adam en eva geboren) en ook de aarde wordt erdoor beinvloed.
Ik weet niet aan welke zonden jij schuldig bent. Het enige dat ik kan en mag zeggen is dat er minstens 1 zonde in ieders mensenleven is.

Maar een moordenaar of verkrachter (althans ik neem aan dat dat onder zonden valt) die zijn zonden aan Jezus geeft en God kent, die mag volgens deze maatstaf dus naar de hemel?

Ja. Jezus heeft alle zonden van de hele wereld opzich genomen. Tevens ook alle ziekte, verwerping, afwijzing, enz. Daardoor zie je dat wonderen gebeuren als het genezen van ziekten in Jezus naam.

Houdt dit trouwens ook in dat iemand die niet in God gelooft en zijn 'zonden niet aan Jezus geeft' (ik weet niet precies wat dat inhoudt, maar ok) per definitie een zondaar is, ongeacht hoe goed iemand leeft? Met andere woorden, alleen christenen kunnen "goede mensen" zijn, volgt dat niet impliciet uit wat je zegt?

Alleen Christenen kunnen zonder zonden zijn. Een Christen die voor zijn bekering heeft gemoord kan je een slecht mens noemen. Een niet-Christen die zijn hele leven goed heeft geleefd kan je een goed mensen noemen. De bijbel leert echter dat goede werken een mens geen recht geeft op een plek in de hemel.

Dus het heeft eigenlijk geen enkele zin als mensen tegen elkaar zeggen "je moet dit of dat wel of niet doen, anders ga je niet naar de hemel" ?

Jawel. Er is een verschil tussen oordelen en veroordelen. Wij mogen niet veroordelen, maar het is wel mijn verantwoordelijkheid om een medechristen op zonde te wijzen (op een liefdevolle manier zoals de bijbel dat leert). Ik wijs een niet-christen niet op zijn zonde, dat zou zinloos zijn. Niet omdat er voor hem geen hoop is, maar omdat ik geen mensen kan overtuigen, alleen God kan dat.

Nog even voor de duidelijkheid. Een Christen is voor God zonder zonden, omdat zijn zonden zijn vergeven. Dit wil niet zeggen dat een Christen nooit zondigt, want een Christen blijft ook een mens. En ieder mens is nou eenmaal gevoelig voor zonde omdat hij kennis van goed en kwaad heeft. Het Christenworden heet ook wel bekering of wedergeboorte. Hierdoor krijg je een nieuwe geest, maar niet een nieuw lichaam. Dat komt pas bij de wederkomst van Jezus Christus.

NB: Bovenstaande is niet logisch, en wordt door bijna iedereen als rare boodschap gezien. Toch komt dat overigeen met wat de bijbel zegt. De bijbel zegt dat alleen eeuwig leven met God mogelijk is voor hen die de vreemde boodschap van het evangelie aannemen. God's wijsheid is voor mensen dwaas omdat wij mensen zijn en God God is.

Sietse

Sietse

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:54

Dus ook al ben je de goedheid zelve zoals ik in mijn vorige post heb beschreven, ben je volgens God niet goed genoeg voor de hemel als je niet in hem gelooft? Behoorlijk arrogante God dan.

Wat heet goedheid zelve? Goed is voor mensen relatief. Alleen het absoluut goed zijn (zonder enige zonde) is voor God genoeg. Dat lijkt inderdaad arrogant, maar dat is het niet. Je moet je bedenken dat God oneindig goed is. Alleen iets dat ook puur goed is kan dus in de buurt komen van God. Het is God's liefde die zegt dat pure liefde puur gehouden moet worden, anders zou het niet meer puur zijn. Pure liefde zou zelfs door de kleinste zonde vertroebelt worden.
Ik denk dat je best mag zeggen dat de Paus een behoorlijk heilig leven leidt. Maar het is wederom de vreemde evangelie boodschap die zegt dat de enige weg naar God, DOOR Jezus is.

En met

doelde ik op al jullie recente posts over het geloof waar jullie overduidelijk aan de zijde van de christenen staan. Ik heb het niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet :wink:

Ik dat geval was mijn aanname toch goed :wink:

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 november 2005 - 14:27

Maar even voor de duidelijkheid:
Zal paus JPII met de "slechte" dingen die hij gedaan heeft zoals beschreven, nou in de hemel komen of niet?
En iemand die dus geen vlieg/iets anders kwaad heeft gedaan volgens de richtlijnen van het christendom maar niet gelovig is komt niet in de hemel?

Want als het zo zit, dan hoef ik niet eens naar de hemel eigenlijk. Ik noem dat namelijk hielenlikkerij en daar doe ik niet aan.
- Jimi Hendrix -

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 14:40

Je moet je bedenken dat God oneindig goed is.

Bron?

Alleen iets dat ook puur goed is kan dus in de buurt komen van God.

Dit impliceert het bestaan van God. Bewijs hiervoor?

Het is God's liefde die zegt dat pure liefde puur gehouden moet worden, anders zou het niet meer puur zijn.  

Gods liefde zegt dat. Waar, wanneer?
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:17

6.446.131.400 mensen - 2.000.000.000 die hun zonden 'aan Jezus geven' = 4.446.131.400 mensen, deze mensen gaan dus naar de 'Hel'.
Ligt dit nu aan deze mensen of aan 'Gods' slechte voorlichting?

NB: Bovenstaande is niet logisch, en wordt door bijna iedereen als rare boodschap gezien. Toch komt dat overigeen met wat de bijbel zegt. De bijbel zegt dat alleen eeuwig leven met God mogelijk is voor hen die de vreemde boodschap van het evangelie aannemen. God's wijsheid is voor mensen dwaas omdat wij mensen zijn en God God is.

God (die van Jezus): "1+1=3?"
Christen: "Ja!, want ik wil naar de Hemel." -> Naar de Hemel.
Niet-Christen: "Nee" -> Naar de Hel.

G.W. Bush, pedofiele pastoor, criminele Christen, ..., die hun zonden 'aan Jezus geven' -> Naar de Hemel.
Ghandi, Dalai Lama en de vredige monniken die zelfs geen vlieg kwaad doen (letterlijk), Papoa, Bosjesman, ...., die niet in Jezus geloven of zelfs nog nooit van hem gehoord hebben -> Naar de Hel.

'Je zonden aan Jezus geven', iedereen kan zijn 'zonden aan Jezus geven' als je dit gewoon vertaald naar dat je streeft een goed leven te leiden, daar hoef je echt geen Christen voor te zijn, dat heeft daar helemaal nix mee te maken.
De Christen heeft het alleen-recht op: liefde, eeuwig leven, goed-doen, vergeving, etc.. wat een onzin.

Sietse, waarom geloof je nu? Omdat je naar de hemel wil? Echt 'goed'-doen is onvoorwaardelijk.

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:18

een vriend van mij is moslim. hij heeft vroeger altijd op een katholieke school gezeten. hij zegt nou ook dat hij liever katholiek was dan moslim want als hij nou iets fout doet zegt de koran dan wordt je voor zoveel jaar verbannen naar de hel maar een katholiek hoeft maar te biechten en zijn zonden zijn vergeven. dus dat wordt toch ff biechten op m'n 80e :roll:

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:25

een vriend van mij is moslim. hij heeft vroeger altijd op een katholieke school gezeten. hij zegt nou ook dat hij liever katholiek was dan moslim want als hij nou iets fout doet zegt de koran dan wordt je voor zoveel jaar verbannen naar de hel maar een katholiek hoeft maar te biechten en zijn zonden zijn vergeven. dus dat wordt toch ff biechten op m'n 80e :roll:

Dat soort dingen vind ik altijd wonderlijk aan theisten. Het 'fout doen' is niet 'fout' omdat iets volgens je eigen moraal abject s, maar omdat 'insertyourgodhere' boos wordt als je het wel doet.

Dit zijn dezelfde lieden die ook altijd zeggen: 'als je niet in god gelooft, waarom ga je dan niet vermoorden, verkrachten en mensen bestelen?? he, god bestaat toch niet, nou ik heb het bestudeert en hij bestaat wel hoor en als de evolutietheorie wat enkel een theorie is waar is waarom vermoord je dan niemand, dat zou dan mogen. De bijbel zegt blablabla'.

Ik mag toch hopen dat dit soort mensen niet van hun geloof afvallen en daadwerkelijk gaan roven en verkrachten.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:34

Het wordt een keer tijd dat mensen inzien dat de hemel hier en nu is en dat er geen hiernamaals is. Als er al iets moet zijn, is het reincarnatie. De rest is zo ongeloofwaardig (mijn excuses :P) dat ik er niets mee kan.

Maar het verschil tussen een moslim en een katholiek zegt voor mij genoeg.. 80 jaar in de hel vs 1x biechten.. vreemd dat ze niet samengaan :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures