Springen naar inhoud

HBO opleidingen Scheikunde Hoe en waar?

• Log in om te kunnen reageren

Dirk-Hendrik

Dirk-Hendrik

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 18:21

Hallo,

M'n eerste post hier.

Binnen het bedrijf waarvoor ik werk zijn de afgelopen tijd enkele veranderingen plaats aan het vinden waardoor er meer en meer behoefte begint te bestaan aan iemand met een "nette" scheikundige achtergrond, zeg maar HBO niveau. Dat betekent dat er geld en tijd beschikbaar is voor opleiding tot.

Indertijd, toen ik nog lekker op de HAVO rondhing heb ik serieus overwogen in Den Haag HBO scheikunde te gaan doen maar dat is uiteindelijk, via een omzwerving in de professionele audio, HBO elektrotechniek geworden. Die opleiding heb ik in '99 afgerond en sinds die tijd ben ik ook werkzaam in dat vakgebied maar met dito uitstapjes maar de mechatronica. Tot dusver laat ik alle chemisch analyses uitvoeren door een bedrijfseigen lab in Singapore. Met de veranderingen binnen produktie dreigt dat lab echter te gaan verdwijnen naar China. Gevolg daarvan is oncontroleer/traceerbaarheid van analyseaanvragen.

In combinatie daarmee ben "ik" in de afgelopen maanden door een bedrijfsovername in het "bezit" gekomen van enkele chemische analyse tools zoals bijvoorbeeld een Nicolet 560 FTIR... waar ik dus echt helemaal niets mee kan :oops: terwijl er een SEM aan lijkt te komen waarvan ik niet in staat ben de resultaten volwaardig te intepreteren.

Met een oude "liefde" in het achterhoofd ben ik dus zonet eens gaan browsen op wat er in NL nog bestaat aan HBO scheikunde opleidingen en dan bij voorkeur in deeltijd. Waar ik tegenaanloop is een "laatste jaren" intwikkeling waar verschillende technische disciplines meer en meer met elkaar integreren (bijvoorbeeld mileukunde)en ik het gevoel krijg dat een HBO studie in "pure" chemie niet meer bestaat.

Heb ik dat mis of heb ik te slecht gezocht? Geplaatste afbeelding En, als ik slecht gezocht heb, waar moet ik met mijn bovenstaande dilemma dan naar toe? Daarnaast, zijn er , met mijn vooropleiding nog vrijstellingen te krijgen?

Bij voorbaat dank,
D_H

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Henk-Wim

Henk-Wim

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 18:48

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar als je de opleiding chemie(HBO) bedoeld, dan bestaat het zeker nog.
Ik doe die opleiding nu ook(1ste jaar, Deventer). Volgens mij is het alleen voltijd.

Veranderd door Henk-Wim, 24 mei 2007 - 20:41

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 21:08

De HLO chemie bestaat zeker nog wel, zoals jij zegt Henk-Wim in Deventer, daar is het echter niet duaal. Of dat moet verandert zijn, in mijn tijd nog niet in ieder geval.

De Avans hogeschool en de hoge school van Utrecht hebben in ieder geval wel een duale opleiding chemie.

voor Avans,
http://www.avans.nl/...l?em=39&id=4977

Voor Utrecht,

Hogeschool Utrecht

ThermoSci

ThermoSci

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 11:29

Dirk-Hendrik,

Ik werk bij het bedrijf wat de Nicolet 560 produceerde en verkocht. Mocht je informatie willen hebben over het apparaat dan ben je vrij om mij een mailtje te sturen. Ik zal proberen je dan in contact brengen met mensen die je meer kunnen vertellen over gebruik en evt. training.
Ook een SEM zit in onze portfolio.

Groet.
Martin

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures