Springen naar inhoud

delokalisatie

• Log in om te kunnen reageren

veronique123

veronique123

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 13:27

Hallo,

Ik had graag wat meer uitleg gehad rond de begrippen (p-pi)-delokalisatie en (p-d)- delokalisatie...Ik weet dat het te maken heeft met stabilisatie, maar hoe kan je dat nu juist herkennen en wat houdt dat in?

Daarbij begrijp ik ook niet goed wat een 3-center 4-elektron pi-systeem is.. Dat staat in mijn notities ook ergens rond (p-pi)-delokalisatie.

Hopelijk kan iemand mij helpen?

groetjes véronique
Everyone is wise until he speaks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2007 - 20:47

Echt helpen kan ik niet, behalve dan dat ik wel een idee krijg bij deze termen.

een 3-center 4-elektron pi systeem is een pi-systeem waarbij 4 elektronen en drie atoomkernen betrokken zijn. Dit kan bijvoorbeeld als een gevulde p-orbital vlak naast een dubbele binding zit (p-pi). Als die p-orbitaal een beetje overlapt met de pi-binding kunnen de elektronen van het hele systeem gebruik maken, en elektronen die meer plaats hebben zorgen voor een lagere energie.

Iets dergelijks geldt ook voor mooie overlap tussen een p en een d orbitaal, maar ook daar heb ik de details nooit hoeven bestuderen.... overgangsmetalen waren voor ons te moeilijke stof, en ook andere d-orbitalen zijn slechts zijdelings genoemd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures