Springen naar inhoud

Verkleuren van koperen munt

• Log in om te kunnen reageren

Haai

Haai

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 21:24

Er is een aardig proefje om op eenvoudige manier een koperen munt van een "'gouden"' glans te voorzien:

Je doet zinkpoeder in natronloog, legt daar je munt in en je kookt enige tijd. De munt is nu voorzien van een laagje zink.
Als je nu de munt verhit dan wordt aan het oppervlak van de munt, door vorming van brons, een "'gouden"' kleur waargenomen. Even poetsen: prachtig! 8-[

Maar nu de verklaring!?
De vorming van de legering is natuurlijk duidelijk: het koper en de zink versmelten.
Maar..... hoe komt dat laagje zink op de koperen munt???? :oops:
Een redoxreactie kan het niet zijn: Zn is in basisch milieu een sterke reductor, maar waar zou deze mee moeten reageren? Met water wellicht, maar dan gaat Zn over in Zn2+ en hoe wordt het dan weer Zn??

Kan het zink colloidaal opgelost zijn, onder invloed van de loog???

Wie weet hoe dit werkt???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 21:35

Ja dat is een leuk experiment.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het Zn2+ wordt gereduceerd door... zink zelf.
Er zou dan een overmaat zink moeten zijn waardoor er een evenwicht zou ontstaan tussen het metaal en het zincaat-ion.
Ik weet het niet zeker, maar andere reductoren zie ik niet zo 1 2 3.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 21:50

Het is erg mooi. Dit effect treedt alleen op, als er fysiek contact is tussen de koperen munt en een stukje metallisch zink. Zodra het contact weg is, dan lost het zink op de munt ook snel weer op.

Dit experiment heb ik enige tijd geleden zelf ook gedaan, en ik heb een verklaring gegeven aan het einde van mijn webpagina:

http://woelen.scheik...zinc/index.html

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 09:06

De gouden kleur die Haai op zijn munt verkreeg komt niet door de vorming van brons maar door diffusie van zink en koper in elkaar, waarbij messing ontstaat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2007 - 22:30

Deze vorming van messing kan blijkbaar ook zonder verhitten optreden. De zilverkleurige munt, die ik pakweg twee jaar geleden heb gemaakt is nu goudkleurig. Ik heb mijn webpagina over dit experiment aangepast, maar voor het gemak zet ik de plaatjes hier maar even neer. Voor het experiment, zie post hierboven.

Twee jaar geleden (links normale munt, rechts met zink-laagje):

Geplaatste afbeelding

Nu (links normale munt, rechts met messing laagje):

Geplaatste afbeelding

Veranderd door woelen, 17 oktober 2007 - 22:31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures