Resonantie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 857

Resonantie

Hallo,

ik heb even een vraagje over resonantie. Is de resonantie-theorie ontstaan bij het ontdekken van de aromatische ring of was het daarvoor al een bekend verschijnsel?

Wet trouwens iemand nog goede literauur waar veel informatie over resonantie in staat. Zelf heb ik het boek Organic Chemistry van Morrison and Boyd maar ik zoek wat uitgebreidere informatie.

Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Resonantie

Het ontdekken van de aromatische ring, was dat de beroemde droom van Kekule? Die wist toch nog niets over resonantie?

Berichten: 364

Re: Resonantie

is dit er uiteindelijk niet uitgekomen nadat men de verbrandingswartmes van de cylcloalkanen onderzocht, en opmerkte dat de verbrandingswarmte van benzeen verwonderlijkke hoger was dan theoretisch verwacht?

Berichten: 857

Re: Resonantie

is dit er uiteindelijk niet uitgekomen nadat men de verbrandingswartmes van de cylcloalkanen onderzocht, en opmerkte dat de verbrandingswarmte van benzeen verwonderlijkke hoger was dan theoretisch verwacht?
En dat heeft Pauling onderzocht? Die naam heb ik ook eens horen vallen namelijk

Berichten: 30

Re: Resonantie

wikipedia snelt ter hulp: klikje

History

The concept of resonance was introduced by Linus Pauling in 1928. He was inspired by the quantum mechanical treatment of the H2+ ion in which an electron is located between two hydrogen nuclei. The alternative term mesomerism popular in German and French publications with the same meaning was introduced by Christopher Ingold in 1938 but did not catch on in the English literature. The current concept of mesomeric effect has taken on a related but different meaning. The double headed arrow was introduced by the German chemist Arndt (also responsible for the Arndt-Eistert synthesis) who preferred the German phrase zwischenstufe or intermediate phase.

Due to confusion with the physical meaning of the word resonance, as no elements actually appear to be resonating, it is suggested to abandon the term resonance in favor of delocalization.[2] Resonance energy would become delocalization energy and a resonance structure becomes a contributing structure. The double headed arrows would be replaced by commas.

Reageer