uv licht, zichtbaar licht en IR

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 9

uv licht, zichtbaar licht en IR

Hallo,

Ik vroeg mij af wat men in mijn cursus moleculaire absorptie spectrometrie nu eigelijk bedoelt met "zichtbar licht"?

Is dat dan wit licht?? Of is da zonlicht, maar dat bevat toch UV?

en infraroodlicht is dat dan enkel rood licht?

Ik raak er niet wijs uit..

En ja een UV lamp is dat dan een blacklight zoals je op fuiven ziet?

Gr Karen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Zichtbaar licht is licht dat je kunt zien. Alle kleuren van de regenboog zijn zichtbaar licht.

In jouw cursus bedoelt men met zichtbaar licht waarschijnlijk licht met één golflengte (monochromatisch licht), maar van een kleur die je kunt zien.

UV-licht is in jouw cursus ook monochromatisch licht. UV-licht kun je niet zien. De golflengten van UV-licht zijn korter dan die van zichtbaar licht, tekort om door de ogen te worden waargenomen.

Voor infrarood licht geldt hetzelfde. Infrarood licht kun je ook niet zien. De golflengten van infrarood zijn langer dan die van zichtbaar licht, te lang om door de ogen te worden waargenomen.

Edit: dit is wel een mooi plaatje: klik

Berichten: 9

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

dank je wel! maar wat heeft uv licht dan met black light te maken?

en nog iets , puur uit nieuwsgierigheid.. welke soort straling zenden onze gsm uit? is dat ook elektromagnetische straling?

daag

Gr Karen

Berichten: 387

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Volgens wikipedia is een blacklight een lamp die :

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_light

Berichten: 364

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

karenreynaert schreef: dank je wel! maar wat heeft uv licht dan met black light te maken?

en nog iets , puur uit nieuwsgierigheid.. welke soort straling zenden onze gsm uit? is dat ook elektromagnetische straling?

daag

Gr Karen
alles waarmee data door de lucht wordt overgedragen is inderdaad elektromagnetische straling (radio, gsm, sateliet-tv en nog zoveel andere dingen) en deze zijn dus exact hetzelfde als zichtbaar licht maar de golflente is veel hoger (waardoor we die straling niet kunnen zien). gsm zenden rond de 1.8 GhZ uit terwijl zichtbaar licht in de orde van TerraHertz ligt (THz = 10³ GHz)

Berichten: 9

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Eigenlijk snap ik het nog niet zo goed; als een UV lamp een blacklight is dan kun je dat licht toch zien?

In mijn cursus wordt ook gesproken van het splitsen van uv licht, maar als je UV licht splitst, heb je dan ook verschillende kleuren of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Blacklight bestaat maar voor een heel klein deel uit zichtbaar licht (dit zie je) en voor het grootste deel uit licht van bijna UV (dit kun je eigenlijk net niet meer zien). Het is echter nog niet het ´gevaarlijke´ UV-licht, dat bijv. in zonlicht zit.

Als je UV-licht splitst, dan gebeurt hetzelfde als bij zichtbaar licht. Het UV-licht valt uiteen in verschillende golflengten (´kleuren´). Maar het blijft UV-licht, dus je ziet het niet.

Berichten: 9

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

karenreynaert schreef: dank je wel! maar wat heeft uv licht dan met black light te maken?

en nog iets , puur uit nieuwsgierigheid.. welke soort straling zenden onze gsm uit? is dat ook elektromagnetische straling?

daag

Gr Karen
De stralen uit je gsm behoren tot de microgolven (nog wat langer dan IR-stralen). Met andere woorden, je gsm maakt gebruik van dezelfde stralen als je microgolfoven. Alleen is de bedoeling van je gsm niet om op te warmen. Vermijd daarom om uren aan een stuk te bellen.

Berichten: 516

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

ach, alles is relatief... een mens straalt ook microgolven uit (zoals ongelooflijk veel lichamen), oké, weliswaar met een zeer lage energie per oppervlakte, maar toch, wil dat ook zeggen dat je dan niet uren met iemand mag praten? :P

Berichten: 2.399

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

smurfje schreef:
karenreynaert schreef: dank je wel! maar wat heeft uv licht dan met black light te maken?

en nog iets , puur uit nieuwsgierigheid.. welke soort straling zenden onze gsm uit? is dat ook elektromagnetische straling?

daag

Gr Karen
De stralen uit je gsm behoren tot de microgolven (nog wat langer dan IR-stralen). Met andere woorden, je gsm maakt gebruik van dezelfde stralen als je microgolfoven. Alleen is de bedoeling van je gsm niet om op te warmen. Vermijd daarom om uren aan een stuk te bellen.
De frequentie is de bepalende factor, microgolven beschrijven een frequentie gebied. Er treed 0 warmte ontwikkeling op door middel van magnetron straling simpel weg omdat een mobieltje op een andere frequentie zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Er treed 0 warmte ontwikkeling op door middel van magnetron straling simpel weg omdat een mobieltje op een andere frequentie zit.
Zo ver zitten die niet uit elkaar, hoor: een mobieltje zit op 900, 1800 of 1900MHz. Een oven, wifi netwerk, draadloze televisieoverdracht en bluetooth op 2450MHz.

Al deze frequenties worden door levende materie geabsorbeerd en resulteren in trillingen. Ik zou niet graag een 900W GSM aan mijn oor houden.

Berichten: 9

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

ach, alles is relatief... een mens straalt ook microgolven uit (zoals ongelooflijk veel lichamen), oké, weliswaar met een zeer lage energie per oppervlakte, maar toch, wil dat ook zeggen dat je dan niet uren met iemand mag praten? :P
De microgolven van 'iemand' mag je niet meerekenen. Want je geeft evenveel microgolven aan hem terug. Dus dat is in evenwicht. Maar van zodra je een toestel naast jou houdt dat veel meer golven uitzendt dan jijzelf maakt het wel een verschil.

En @ Napoleon, zolang je in het gebied van de microgolven zit hebben ze hetzelfde effect op materie. De hoeveelheid straling is trouwens ook van belang en neem maar aan dat er behoorlijk wat straling uit een gsm komt. Weliswaar is de energie afhankelijk van de golflengte. Maar de uitwerking blijft hetzelfde, ok je hersenen zullen sneller gaar zijn in een microgolfoven, maar het principe blijft hetzelfde. Hoe langer iets in een microgolfoven zit hoe meer het opwarmt. Dus hoe langer je belt, hoe meer je hersenen opwarmen. Ik zeg niet dat een half uurtje gsmen kwaad kan. Maar ik zou niet in de plaats van de mensen willen zijn die 5 uur aan een stuk bellen dag in dag uit. Dat is echt niet gezond!

Berichten: 516

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

De microgolven van 'iemand' mag je niet meerekenen. Want je geeft evenveel microgolven aan hem terug. Dus dat is in evenwicht.
ik zou er mee oppassen met zo'n dingen zeggen! het is niet omdat er evenveel stralen ontvangen als uitgezonden wordt dat er een "evenwicht" is. en zeker niet dat ze daarom niet gevaarlijk zijn! (nuja, de stralen die een mens uitzendt zijn nu niet echt gevaarlijk) maar je mag dat concept niet veralgemenen!

trouwens als je van jouw concept van "evenwicht" uitgaat, dan zou de volgende situatie wel gevaarlijk zijn:

een persoon die voledig omringd wordt door anderen. (de anderen onvangen slechts een deel van de persoon in het midden, maar die laatste ontvangt van alle omstaanders heel veel... geen evenwicht, maar daar is nog niemand aan gesorven lijkt me...

dus oppassen met jouw evenwicht

Berichten: 2.399

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

Napoleon1981 schreef: Er treed 0 warmte ontwikkeling op door middel van magnetron straling simpel weg omdat een mobieltje op een andere frequentie zit.
Zo ver zitten die niet uit elkaar, hoor: een mobieltje zit op 900, 1800 of 1900MHz. Een oven, wifi netwerk, draadloze televisieoverdracht en bluetooth op 2450MHz.

Al deze frequenties worden door levende materie geabsorbeerd en resulteren in trillingen. Ik zou niet graag een 900W GSM aan mijn oor houden.
Jep maar aangezien wij voor een zeer groot deel uit water bestaan zullen wij echt amper opwarmen. Zet maar eens iets zonder water in de magnetron, dat warmt niet meer op en je magnetron is kaduk in notime omdat deze zijn energie niet kwijt kan.

Berichten: 2.399

Re: uv licht, zichtbaar licht en IR

En @ Napoleon, zolang je in het gebied van de microgolven zit hebben ze hetzelfde effect op materie. De hoeveelheid straling is trouwens ook van belang en neem maar aan dat er behoorlijk wat straling uit een gsm komt. Weliswaar is de energie afhankelijk van de golflengte. Maar de uitwerking blijft hetzelfde, ok je hersenen zullen sneller gaar zijn in een microgolfoven, maar het principe blijft hetzelfde. Hoe langer iets in een microgolfoven zit hoe meer het opwarmt. Dus hoe langer je belt, hoe meer je hersenen opwarmen. Ik zeg niet dat een half uurtje gsmen kwaad kan. Maar ik zou niet in de plaats van de mensen willen zijn die 5 uur aan een stuk bellen dag in dag uit. Dat is echt niet gezond!
Dit is dus niet waar, voor energie om geabsorbeerd te worden moet het precies van de juiste frequentie zijn. Energie absorptie levels zijn zeer discreet, vergelijk het maar met licht en aangeslagen toestanden. Een foton moet precies de juiste energie hebben om een molecuul in zijn aangeslagen toestand te krijgen. Zo werkt het min of meer ook in het micro golven gebied.

Heb jij een wetenschappelijk artikel dat aantoont dat je hersenen gaan koken tijdens bellen met een mobieltje? Ik hou me aanbevolen!

Reageer