Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 107

Schijnbaar vals filmpje over explosieven

De vraag gaat over het volgende filmpje: http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=858

Enkele maanden geleden had ik een discussie over het al dan niet fake zijn van het filmpje. Mij leek het fake maar ik weet het niet zo zeker aangezien ik geen ervaring met explosieven heb en het zeker niet zelf wil gaan uittesten.

Ik wil alleen informatie weten over de werking van het explosief, wat volgens de regels mag. Ik wil het in geen geval zelf synthetiseren.

Om te weten of het kon moest ik er eerst achter komen wat hij in feite gebruikte, de eigenschappen van de stoffen kwamen overeen met de gevaartekens op de flesjes.

Wat het ook is, ik heb twee bedenkingen bij het filmpje:

1) Kan zo weinig explosief werkelijk heel die meloen doen opgaan in rook zoals men beweert? Volgens mij kan ze hoogstens, mits beschadiging van de paal worden geduwd.

2) Er wordt gezegd dat deze stof 'quasi ondetecteerbaar' is. Maar wij hebben op school geleerd dat door middel van neutronenactivatie deze explosieve stikstofverbindingen gemakkelijk opgespoord kunnen worden. Bovendien lijkt het mij mogelijk dat getrainde honden deze stof ook kunnen vinden. Volgens mij wordt er dus onnodig paniek gezaaid.

Deze twee foto's wijzen er volgens mij op dat het vals is: (let op de kleuren van de lucht)

Afbeelding

Afbeelding

Zoals al eerder vermeldt wil ik weten of het filmpje vervalst is. Aangezien ik niet echt weet wat de omvang is van explosies, zeker bij hoeveelheden in de orde van milligrammen. Misschien dat mensen met ervaring hierop een antwoord weten.



Ik begrijp dat deze topic borderline is, daarom heb ik getracht alles binnen de regels van het forum te houden. Indien niet mag je zinnen weghalen en zelfs heel het topic deleten. Ik begrijp dat je op internet niemand kan vertrouwen daarom heb je zeker het volste recht om dit topic naar de prullenbak te verwijzen.

Alvast bedankt

* Moderatoropmerking: na overleg en raadpleging van de Algemene Regels heb ik inderdaad een klein deel van de oorspronkelijke tekst verwijderd.

Marjanne

Berichten: 448

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Ik denk (ben niet zeker) dat hierover er al eens een topic is geweest op chemixtry.

Berichten: 274

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Juist ja, wat men niet laat zien in dit filmpje is dat de meloen in zijn geheel gevuld is met een explosief mengsel.

De pen waar het lontje in zat met die druppel was voor de show. Ik zal kijken of ik een ander filmpje kan vinden waarin men de meloen vult.

Berichten: 107

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Bedankt, normaal ben ik niet geïnteresseerd in explosieven maar dit vond ik nu echt te vreemd :oops:

Berichten: 364

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

ik denk dat het niet echt is. Als je het vertraagde beelde van de explosie ziet zieje eerst de bom net voor hij ontploft naast de meloen, het volgende beeld is direct een knalletje maar van die meloen is al niks meer te zien. ook denk ik dat met zo een hoeveelheid (pakweg 100 mg was dat) zulke explosie kan gecreerd worden, zelf PETN of RDX kunnen dat volgens mij niet

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Een initieel explosiefront kan zich verplaatsen met een snelheid van duizenden meters per seconde en de opnames worden gemaakt met 25 opnamen per second, op basis van deze gegevens is het heel reeel dat je op het ene frame de meloen nog ziet en op de volgende niet meer.

Ik ben geen explosievenkenner maar 100 mg van een high explosiv is denk ik ruim schoots voldoende om een meloen compleet te ruineren.

Berichten: 387

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Ik ben geen explosievenkenner maar 100 mg van een high explosiv is denk ik ruim schoots voldoende om een meloen compleet te ruineren.


Ik heb er wel wat over gelezen op chemixtry, en dat lukt je echt niet. Je kan met zo een hoeveelheid net die pen kapotkrijgen. Ik denk dat ze 10-15 gram gebruikt hebben.

Berichten: 448

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Ik ben geen explosievenkenner maar 100 mg van een high explosiv is denk ik ruim schoots voldoende om een meloen compleet te ruineren.


Ik heb er wel wat over gelezen op chemixtry, en dat lukt je echt niet. Je kan met zo een hoeveelheid net die pen kapotkrijgen. Ik denk dat ze 10-15 gram gebruikt hebben.
Het hangt af van welk explosief dat je gebruikt. Ethylperchloraat is een explosief waarvan een druppel sterk genoeg is om 1 mm dik metaal een gat in te maken en het metaal te beugen. Terwijl een ander explosief zoals ammoniumnitraat in deze hoeveelheid geen schade maakt. Toch denk ik niet dat ze ethylperchloraat zouden gebruikt hebben omdat deze stof behoorlijk instabiel is.

Berichten: 387

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Natuurlijk heb je gelijk. Het hangt er helemaal van af welk explosief ze gebruiken. Ik denk dat ook al hebben ze ethylperchloraat gebruikt, ze niet een hele meloen kunnen opblazen met een druppel.

Berichten: 364

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Gerard schreef: Een initieel explosiefront kan zich verplaatsen met een snelheid van duizenden meters per seconde en de opnames worden gemaakt met 25 opnamen per second, op basis van deze gegevens is het heel reeel dat je op het ene frame de meloen nog ziet en op de volgende niet meer.

Ik ben geen explosievenkenner maar 100 mg van een high explosiv is denk ik ruim schoots voldoende om een meloen compleet te ruineren.


wat je zegt klopt wel, dat het front zich met 1000 of sommige zelf tot bijna 10.000 m/s voortplanten. echter, die meloen zal absoluut niet die volledige snelheid meekrijgen en waarschijnlijk zelf nog geen honderste daarvan, en zou normaal nog moeten te zien zijn (of flarden en spatten ervan)

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Als ik de ideeen hier zie over wat explosieven kunnen veroorzaken dan kan ik me voorstellen dat het bij amateurs soms goed mis gaat.

Ik heb slecht een ervaring met een detonatie nl als gevolg van een destructie met behulp van een wurtz?bom. (een dikwandige 3mm stalen container 4 cm diameter en ca 6cm hoog, waarvan de twee helften met een stalen moer aan elkaar worden gekoppeld.) waarin 10 mg organische materiaal mbv perchloorzuur wordt gedestrueerd als gevolg van een detonatie van het mengsel door verwarming.

Door een fout was 100 mg materiaal afgewogen en als gevolg daarvan werd de sluiting kapotgeslagen en sloeg een van de helften dwars door de zijwand van de zuurkast. Gelukking werd er niemand gewond.

Nu even terug naar het filmpje, Stel dat het detonatiefront een snelheid heeft van 5000 m/s en dat de massa van de meloen een vertraging geeft van 1000 dan nog worden de resten met een snelheid van 5 m/s uitelkaar geslagen en dat is te snel om met een simpele camera op korte afstand zichtbaar te maken.

Berichten: 387

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Nu even terug naar het filmpje, Stel dat het detonatiefront een snelheid heeft van 5000 m/s en dat de massa van de meloen een vertraging geeft van 1000


De massa van een meloen is wat ? 2-3kg ? en de massa van het explosief is 100mg ? krijg je dan een vertraging van een factor 1000 of 20-30 duizend ?

En blijft de meloen redelijk stabiel en zichtbaar ?

Berichten: 3.145

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

Het filmpje is nonsens. Bangmakerij, niet meer. Dit is uitgebreid besproken op sciencemadness.

Met 100 mg van zelfs het meest energetische explosief kun je best een gaatje slaan in een meloen, maar je kunt hem echt niet uit elkaar laten knallen.

Met 100 mg explosief kun je natuurlijk best wel ongelukken krijgen. Als ik een object van 1 gram in een buisje doe met 100 mg explosief er achter, dan schiet dat object met enorm hoge snelheid weg en zoiets krijg je niet graag tegen je hoofd. Echter, een object van 3 kilo krijg je met 100 mg explosief niet van zijn plaats of hooguit een paar cm.

Berichten: 448

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

woelen schreef: Met 100 mg van zelfs het meest energetische explosief kun je best een gaatje slaan in een meloen, maar je kunt hem echt niet uit elkaar laten knallen.
Niet correct.

Je kunt een kritische hoeveelheid uranium ook beschouwen als een explosief (enkel geen chemisch explosief). Bij de ontploffing van de atoombom op Hiroshima is er ongeveer 1 g uranium omgezet in energie. Dus 100 mg hiervan is nog genoeg om alles in een straal van honderden meters tot kilometers te vernietigen.

Er zal niets meer overblijven van die meloen. :oops:

Berichten: 107

Re: Schijnbaar vals filmpje over explosieven

hij bedoelde wss het meest energetische niet-nucleare explosief. Bijvoorbeeld octanitrocubane of hexanitrohexaazaisowurtzitane. Dezen zijn wel redelijk experimenteel.

Reageer