Springen naar inhoud

Platinachloride

• Log in om te kunnen reageren

Janzz

Janzz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 10:24

Ik heb 8 buisjes van 1 gram Platinachloride. Waar wordt Platinachloride voor gebruikt? Ik wil ze verkopen, heeft iemand daar belangstelling voor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 10:56

Hmm dit zet me aan het denken, je hebt ze wel maar weet niet wat je ermee kan doen? Hoe kom je er zelf aan dan?

En zijn die buisjes wel lichtdicht?

edit- dit kan beter in ruil/verkoop chemicaliŽn dacht ik zo.

Veranderd door Boanerges, 27 mei 2007 - 10:59

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2007 - 13:02

Waar wordt Platinachloride voor gebruikt?

Platina(II)chloride kan worden gebruikt als grondstof voor de bereiding van zeer veel platinacomplexen. De meest bekende toepassing is de bereiding van cis-platina. Dat is cis-[(NH3)2PtCl2] en wordt toegepast in de chemotherapie.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 13:46

Ik heb wel belangstelling. Ik mail je wel even.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 21:13

Ik stel mij ook nog altijd vragen hoe je zomaar aan acht proefbuizen platinachloride komt? :oops:

Van de boot gevallen? 8-[

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 17:08

G.i.B heb je nog wat aan dat spul?

Ik las in een MSDS kaart:

Handling and Storage

Keep in a tightly closed light-resistant container, stored in a cool, dry, ventilated area. Protect against physical damage. Containers of this material may be hazardous when empty since they retain product residues (dust, solids); observe all warnings and precautions listed for the product.

Als ik dit zo lees moeten ze in lichtdichte verpakking bewaard worden. Die buisjes zijn niet lichtdicht wat ik heb begrepen van Janzz.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 17:43

Ik heb een mail gekregen van Janzz en die begon over prijzen in de honderden euro's, dus dat heb ik meteen afgeslagen. Ik dacht het platina er uit te halen en er een electrode van te maken. helaas....

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 19:27

Spijtig dat deze niet meer reageert 8-)
Ik ben echt wel benieuwd hoe hij er aan is gekomen. [STKM]

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2007 - 19:31

Platina metaal kost ruw 1260 dollar per ounce ofwel ca. 30 euro per gram op de wereldmarkt. Wat verwachtte je?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 20:27

Ik heb het materiaal gekocht in de vorm van een tetrachloro-complex, als K2PtCl4, zodat je het kunt oplossen in water, voor $25 per gram (via een leverancier voor fotochemicalien, geinteresseerden mogen me een mail sturen voor het adres).

Platina (II) verbindingen worden normaliter in donkerbruin glas verkocht, of in zakjes van zwarte folie.

Om hier het platina uit te halen is erg lastig, omdat het in de vorm van een fijn zwart poeder vrij komt. Een mooie platina laag maken voor een electrode is denk ik nauwelijks te doen. Ik gebruik het dan ook niet voor die toepassing, maar voor experimenten met transitiemetalen.

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 20:52

Ik heb net weer een mail gehad van Janzz met een veel betere vraagprijs. Het komt me financiel niet zo goed uit, maar misschien neem ik het gewoon. Ik wil er eerst foto's van zien en dan.... maybe.

@Woelen Is dit platina chloride niet gewoon neer te slaan tot het metaal met een simpele redox-reactie ? Hij zegt dat het PtCl2 is en dit is oplosbaar in HCl. Of heb je het over het complex wat jij gekocht hebt.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:04

Ik heb ook een mail gehad, het komt uit een doos met allerlei chemicaliŽn uit de inboedel van een failliet gegane staalgieterij.

Hij had ze al meer dan 25 jaar.

30 euro voor een gram is wat beter dan dat ik laatst voor m'n 700 kilo lood kreeg toen ik het wegbracht, de prijs voor lood ligt rond de 1,65 de kilo op het moment ik kreeg 1,60 toch weer mooi meegenomen wat oud lood wegbrengen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:22

@Woelen Is dit platina chloride niet gewoon neer te slaan tot het metaal met een simpele redox-reactie ? Hij zegt dat het PtCl2 is en dit is oplosbaar in HCl. Of heb je het over het complex wat jij gekocht hebt.

Je kunt het metaal neerslaan, maar dan heb je een onzuiver zwart poeder. Hoe wil je dit verder verwerken? Het neergeslagen metaal is erg onzuiver, je moet het zuiveren door smelten. De metaalmassa vervloeit dan en de rommel wordt dan naar buiten gedreven. Ik weet niet hoe goed jij in je lab-spullen zit, maar de gemiddelde huis-chemicus zie ik dit nog niet zomaar doen.

Dus, het zeer ruwe metaal neerslag zal wel lukken, maar om het zuiver te krijgen zal nog niet meevallen.

PtCl2 zou ik ook niet voor zoiets gebruiken. Dan kun je veel goedkoper Pt-draad kopen via eBay (zelf heb ik op die manier 95/5 Pt/Ir legering gekocht, prachtig materiaal, voor ca. EUR 5 per inch, 0,3 mm dik draad). PtCl2 is wel interessant voor chemie-experimenten, al is het dan wel wat prettiger om het tetrachloro-complex te hebben. Je kunt uit PtCl2 dat tetrachloro complex echter ook wel zelf maken.

Veranderd door woelen, 29 mei 2007 - 21:27

G.i.B.

G.i.B.

• >250 berichten
  • 387 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:43

Wat betreft labspullen zit ik goed, en een electrode heb ik al. Ik dacht gewoon kopen en evt later wat mee experimenteren of nog een elektrode als de prijs goed is.

Edit : hmm... smeltpunt 1773.5 0C . Misschien zit ik toch niet zo goed in mijn labspullen. [KOUD]

Veranderd door G.i.B., 29 mei 2007 - 21:51

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures