aspirine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

aspirine

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste vraag, waarschijnlijk niet mijn laatste en hopelijk kan ik nog vele vragen van jullie beantwoorden.

Ik moet voor een projecht aspirine bereiden en daar verschillende testen op doen. Nu, één van die testen is het experimenteel bepalen van de aard van het bindmiddel in commercieel aspirine en in generische aspirine.

Heeft iemand een idee hoe ik hieraan moet beginnen :oops: ??

Alvast heeel erg bedankt 8-[ !!

Groetjes,

Mickey

Berichten: 857

Re: aspirine

Jezelf informeren over asprine. Kijk of er wat op de verpakking staat, vraag de apotheker, bel de fabrikant. Dit zijn 3 dingen die je zelf kunt doen en waarmee je de informate waarschijnlijk wel vind.

Zelf heb ik gehoord dat het bindmiddel zetmeel is. Dit kan je testen door de asprine op te lossen en een beetje jodide toe te voegen (volgens mij, weet het niet helemaal zeker). De oplossing word dan hevig blauw.

Als ik me vergis dan verbeterd iemand me wel.

Berichten: 448

Re: aspirine

JeffreyButer schreef: Zelf heb ik gehoord dat het bindmiddel zetmeel is. Dit kan je testen door de asprine op te lossen en een beetje jodide toe te voegen (volgens mij, weet het niet helemaal zeker). De oplossing word dan hevig blauw.

Als ik me vergis dan verbeterd iemand me wel.
Zetmeel zit zeker in aspirine, ik weet niet of er nog andere stoffen in zitten als bindmiddel. Zetmeel toon je aan met een lugolopl. (I2 opgelost in KI). Met jodide gaat het niet lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aspirine

Welkom op dit mooie forum, mickey...

Ik vind na enig zoeken ook voornamelijk maiszetmeel als bindmiddel, zowel in de originele Bayer-aspirine als in afgeleide (generische) aspirines.

Zie scientist1 voor de methode om zetmeel aan te tonen.

Berichten: 5

Re: aspirine

Bedankt allemaal,

Dit kan ik zeker gebruiken.

Vriendelijke groeten,

Mickey

Berichten: 274

Re: aspirine

Marjanne schreef: Welkom op dit mooie forum, mickey...

Ik vind na enig zoeken ook voornamelijk maiszetmeel als bindmiddel, zowel in de originele Bayer-aspirine als in afgeleide (generische) aspirines.

Zie scientist1 voor de methode om zetmeel aan te tonen.
Er zijn een aantal soorten zetmeel die niet met lugol kunnen worden aangetoond. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Reageer