Springen naar inhoud

concentratie breuk

• Log in om te kunnen reageren

rianne90

rianne90

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 17:33

Ik heb een vraag:

"Concentratiebreuk"

Wij hebben het op school in het hoofdstuk over de concentratiebreuk.

Ik snap hier alleen echt helemaal niks van. Kan iemand mij uitleggen hoe de concentratiebreuk werkt, en wanneer dit toegepast wordt????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 21:15

Ik weet niet of je hieraan wat hebt maar dit staat op wikipedia :oops:

De concentratiebreuk beschrijft het verband tussen reactanten en producten bij een chemische reactie, met name bij evenwichtsreacties. In tegenstelling tot het reactiequotiŽnt worden de hoeveelheden van de verschillende stoffen uitgedrukt in direct meetbare grootheden als concentratie (in mol/l) en druk (in Pascal).

jana_CF

jana_CF

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 21:21

Ik wist niet wat je ermee bedoelde, maar ik keek even op die wikipedia en ik dacht meteen aan de evenwichtsconstante, en op die pagina staat het woord concentratiebreuk ook vermeld.
Ik heb het nog nooit zo genoemd.
Een zeer belangrijke "breuk" in de chemie :oops:

lees eerst deze pagina eens, en als je nog vragen hebt stel ze dan maar 8-[

In deze formule is K de evenwichtsconstante. Het gedeelte rechts van het gelijkteken wordt vaak aangeduid met de term concentratiebreuk.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 08:57

Ik weet niet of je hieraan wat hebt maar dit staat op wikipedia 8-)

De concentratiebreuk beschrijft het verband tussen reactanten en producten bij een chemische reactie, met name bij evenwichtsreacties. In tegenstelling tot het reactiequotiŽnt worden de hoeveelheden van de verschillende stoffen uitgedrukt in direct meetbare grootheden als concentratie (in mol/l) en druk (in Pascal).

volgens mij bedoelen ze heel eenvoudig dat bij een evenwichtsreactie bv:

3H2 + N2 --> 2NH3

deze reactie gaat maar voor enkele percenten door (stel nu 2 %) en meer naarmate men de druk verhoogt (haber born procťdť voor ammoniak). Dan kan men zeggen dat de concentratiebreuk bijvoorbeeld 1/50 bedraagt wat impliceert dat er 50 keer meer waterstof en stikstof is dan ammoniak, en de reactie dus sterk naar links neigt.

Veranderd door Robin85, 28 mei 2007 - 08:58

LvS_CF

LvS_CF

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 22:11

Een evenwicht reactie bijv:

CO(g) + H2O(g) <--> CO2(g) + H2(g)

op een bepaald moment steld zich een dinamisch evenwicht in, dat wil zeggen, de reactie naar links loopt net zo hard als de reactie naar rechts, netto gebeurt er dus niets. de concentraties waarin de stoffen aanwezig zijn veranderen dan dus ook niet meer. vaak zijn deze concentraties niet gelijk aan elkaar.
om de verhoudingen van de concentraties te definieren kun je een concentratiebreuk opstellen deze heeft een vaste waarde K, de evenwichtsconstante (BINAS 49, 50, 51)

Voorbeeld:
bij het oplossen van het zwakke zuur HF in water zal een deel ioniseren, de reactie

HF + H2O <--> F- + H3O+

concentratiebreuk is: ([F-]*[H3O+])/( [HF] )=Kz
de Kz van HF kun je opzoeken in Binas 49, deze is : 6,3*10-4

stel je maakt een liter oplossing van HF met een concentratie van 2,0M
en je wilt de pH van deze oplossing weten dan moet je dus de [H3O+] weten. deze kun je met een concentratie breuk bereken

je weet dat bij het instellen van het evenwicht minder dan 2mol HF over is de concentratie HF is dus 2,0-x
je weet ok dat voor iedere mol HF die ioniseert er 1mol F- en 1mol H3O+ onstaat
dus [ F- ]=x en [H3O+]=x
nu kun je de concentratiebruek invullen:
([x]*[x])/( [2,0-x] )=6,3*10-4

het oplossen van deze vergelijking geeft twee uitkomsten x=0,035 en x=-0,035

de negative uitkomst kun je negeren, je kunt immers geen negatieve concentratie hebben.
je hebt nu dus met behulp van de concentratiebreuk de concentratie H3O+ berekend. nu je kun je de pH berekenen pH=-log[H3O+]=-log(0.035)=1,5

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures