Springen naar inhoud

Electrolyse NaCl

• Log in om te kunnen reageren

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 22:09

Hoi,

In mijn curcus electrochemie staat een voorbeeld waarbij ze een NaCl-oplossing (1M) electrolyseren. (De vraag hierbij is wat er het eerst zal 'neerslaan' als men de spanning opdrijft)

Maar nu vroeg ik mij af of dat werkelijk mogelijk is, om uit keukenzout Natrium te halen? Zal dat niet onmiddellijk met het water reageren tot NaOH?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 22:12

Maar nu vroeg ik mij af of dat werkelijk mogelijk is, om uit keukenzout Natrium te halen? Zal dat niet onmiddellijk met het water reageren tot NaOH?

Deze vraag is al vele malen eerder aan de orde geweest, dus UTFSE.

Maar om het je gemakkelijk te maken. Inderdaad kun je zo geen natrium maken, water is eenvoudiger te reduceren dan Na+ ionen, dus je krijgt waterstof aan de kathode en geen natrium. Uit gesmolten NaCl zou je wel natrium kunnen maken, maar dat is niet iets wat je op een middelbaar school lab of een huislabje doet!

EDIT: Ik zag nog een storende type-fout.

Veranderd door woelen, 28 mei 2007 - 21:45

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2007 - 22:27

In mijn curcus electrochemie staat een voorbeeld waarbij ze een NaCl-oplossing (1M) electrolyseren. (De vraag hierbij is wat er het eerst zal 'neerslaan' als men de spanning opdrijft)

Wat ik mij van mijn electrochemie herinner krijg je ´gewoon´ elektrolyse van water (waterstof aan de kathode en zuurstof aan de anode). Mogelijk een klein beetje chloorontwikkeling aan de anode. Het zout dat (uiteindelijk) zal neerslaan is dus het natriumchloride.

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 23:34

Mogelijk een klein beetje chloorontwikkeling aan de anode.

Dit is dan ook fout...

Er is namelijk overspanning, wat er voor zorgt dat het effectief potentiaalverschil hoger ligt dan het theoretisch.

Er zal dus aan de kathode inderdaad H+ vrijkomen (had het eigenlijk niet goed gelezen, excuses); maar aan de anode zal toch Cl2-gas vrijkomen, aangezien de E-waarde lager is en dus minder voltage nodig is.
(dixit cursus chemieII)

(ps: mhh, als ik dat nu nog een paar keer herhaal zou het er misschien wel nog goed uit kunnen zien op mijn mondeling van dinsdag :oops: )

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 00:16

Door electrolyse van NaCl in water ga je NaOH en later NaClO3 bekomen. Dit gaat zelfs beter als je een beetje K2Cr2O7 toevoegd. Als je NaCl smelt dan bekom je na elktrolyse Na en Cl2. Dit is wel moeilijk gezien het smeltpunt op 800C ligt. Wat sommige mensen thuis doen is elektrolyse van gesmolten NaOH om Na te maken. Ik denk dat dit een castner cel noemt. Dit is heel gevaarlijk en er mag in geen geval water aan het gesmolten NaOH komen anders begint het te spatten. Na maken is niet gemakkelijk. Er is hier een topic over op chemixtry. Andere mannieren zijn: thermolyse van NaN3 (extreem giftig) of termiet van Na2CO3 en Mg.

Uit gesmolten NaCl zou je wel natrium kunnen maken, maar dat is niet iets wat je op een middelbaar school lab of een huislabje doet!

@woelen: Nelson zit bij mij op de unif.

Veel succes met jouw examen de dinsdag.
Ik heb nog een dag langer tijd.

Veranderd door scientist 1, 28 mei 2007 - 00:22

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 21:44

@woelen: Nelson zit bij mij op de unif.

Mijn opmerking over school- of huislab kwam bij mij vooral voort uit de eerste vraag die Nelson stelde. Van iemand op de universiteit verwacht ik geen vraag meer, zoals gesteld in de eerste post van dit topic ;) .

Maar desalniettemin, jullie allebei veel succes gewenst met de examens!

Pelson

Pelson

• >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 22:34

Sorry Woelen,

Ik geef toe.. ietwat onnozele vraag,
Zeker nu ik het stuk electrochemie beter bekeken heb...

Mijn oprechte excuses (ik schaam me diep in mijn chemische eer :P )

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2007 - 22:36

Sorry Woelen,

Ik geef toe.. ietwat onnozele vraag,
Zeker nu ik het stuk electrochemie beter bekeken heb...

Mijn oprechte excuses (ik schaam me diep in mijn chemische eer :P )

Om mijn handtekening nog maar eens te herhalen:

Er zijn geen domme vragen. In een onbekende kamer zoek je ook altijd langer naar het lichtknopje.

scientist 1

scientist 1

• >250 berichten
  • 448 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 23:30

Maar desalniettemin, jullie allebei veel succes gewenst met de examens!

Dank u.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures