restrictie enzymen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 292

restrictie enzymen

Betreffende restrictie enzymen ik ben er nog niet goed uit hoe dit knippen exact gebeurt ik weet dat 1 van de 2 onderstaande interpretaties moet kloppen maar welke is het juist?

1) knipt het restrictie-enzym eerst de herkkeningsplaats op de ene streng van het dubbelstrengig DNA, laat los en gaat naar de andere streng om daar ook de herkenningsplaats te knippen, zodat het DNA onstabiel wordt en de waterstofbruggen tussen de twee knipplaatsen verbroken worden zodat je blunt en sticky eindjes krijgt?

OF

2) het restrictie enzym knipt de eerste herkenningsplaats migreert tussen de twee strengen waarbij hij de waterstofbruggen breekt tot hij de complementaire herkenningsplaats bereikt heeft en knipt hier nog eens waardoor het DNA in twee breekt?

Berichten: 740

Re: restrictie enzymen

Mij lijkt optie 2 het meest logisch

Berichten: 292

Re: restrictie enzymen

OK ik vond die ook het meest logische dus dat zal wss dan wel kloppen

bedankt

Berichten: 2

Re: restrictie enzymen

Hum. Wel kort door de bocht. Hoe zit het met de actieve knip-site binnen het enzym. Heb je door, dat restrictieenzymen tot DNA zich verhouden als mijn hond die een spaghetti sliert naar binnen werkt. Dat de onder en boven sequentie maar een paar basen uit elkaar liggen. Dat het maar de vraag is of het enzym wel moet verplaatsen. Er ongeveer 4-6 aminozuren in een major groove passen van een halve helix...... :eusa_sick:

Reageer