Werkzaam Chloorgehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Werkzaam Chloorgehalte

Ik heb een vraagje, voor een verslag moet ik weten wat er het werkzaam chloorgehalte inhoudt.

Ik heb al op internet gezocht en ik vind dingen als 'vrij chloorgehalte' en 'gebonden chloorgehalte'. Volgens mij heeft het ook iets te maken met hypochloriet.

Dus wat is de reactie van in water opgelost chloor ( Cl2 (aq)) ?

Berichten: 387

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Chloor kan bij bepaalde verbindingen makkelijker vrij komen dan bij andere. Bij hypochlorieten kan dit bevoorbeeld makkelijker dan bij organische verbindingen met chloor. Ik weet niet waar de grens ligt van wat als vrij chloor beschouwd wordt. Ik geloof dat, in het geval van hypochloriet in bleekwater, het volledig als vrij chloor aangegeven staat.
Dus wat is de reactie van in water opgelost chloor ( Cl2 (aq)) ?
????

Berichten: 7

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Ik kon me vaag ergens herinneren dat Cl2(aq) een reactie met H2O aanging. Daar ben ik overigens niet zeker van. In mijn opdracht staat overigens werkzaam chloor, daar gaat het mij om. Gebonden chloor is geloof ik een chloorverbinding die als niet meer werkzaam is als desinfectie. Niemand weet wat het werkzaam chloorgehalte is?

Berichten: 72

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Werkzaam chloor duidt volgens mij op het opgeloste ClO- (hypochloriet) in het water. hypochloriet is een oxidans, dat organische verbindingen gaat oxideren. (dus ook enzymen van bacterieen deactiveren) Op die manier wordt het water gedesinfecteerd.

Het oxiderend effect is duidelijk: Cl2 + 2e- <-> 2Cl-

Het 'vrije chloor' is dus de werkzame chloor in je water, terwijl de 'gebonden chloor' de chloor is die gebonden is aan organische materie. Het is als ik het goed voorheb trouwens ook vaak dat gehalte aan 'gebonden chloor' dat is kritiek is voor de irritatie aan ogen en slijmvliezen.

Wanneer je NaClO (bleekwater) toevoegt aan water, vindt volgende reactie plaats:

NaClO(aq) <-> Na+(aq)+ ClO-(aq)

Hier is het ClO- het sterke oxidans, dat onder de geprotoneerde vorm van HClO neutraal geladen is, en daardoor gemakkelijk door membranen van micro-organismen kan diffunderen.

Wanneer je NaClO gebruikt in je water, moet je trouwens goed opletten op de pH van je water. Er is namelijk altijd een reactie richting chloorgas:

2 NaClO + H20 <-> Cl2 + 2NaOH

Aangezien NaOH een sterk base is, verschuift dit evenwicht zeer sterk naar rechts in zuur milieu (waar veel protonen zijn die het base neutraliseren) en worden er dus grote hoeveelheden chloorgas vrijgezet, die gevaarlijk kunnen zijn.

Berichten: 7

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Als chloor aan het water wordt toegevoegd, ontstaat onderchlorig zuur.

Cl2 + H2O → HOCl + H+ + Cl-

Afhankelijk van de pH vervalt onderchlorig zuur deels tot hypochlorietionen.

Cl2 + 2H2O → HOCl + H3O + Cl-

HOCl + H2O → H3O+ + OCl-

Dat uiteenvalt in chloor en atomair zuurstof.

OCl- →Cl- + O

Dit vond ik op internet. Uit jouw post kan ik dus concluderen dat ik niet het oorspronkelijke chloorgehalte moet berekenen, maar alleen het gehalte hypochloriet?

Berichten: 72

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Ik moet eventjes een rechtzetting doen, mijn reactie was te eenvoudig :P :P

Eigenlijk is het zo:

5 HOCl <-> 2 Cl2 + ClO3- + H+ + 2 H2O

Het is pas wanneer er al chloride-ionen in het water aanwezig zijn, dat de reactie naar chloorgas heel snel gaat.

Maar terug naar het chloorgehalte: wanneer je wilt weten hoe goed je water ontsmet is, volstaat het inderdaad niet gewoon te weten hoeveel bleekwater je er hebt ingekapt, maar is het belangrijk te weten hoe veel er al is weggereageerd en hoeveel er nog overblijft.

Berichten: 7

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Eerlijk gezegd, het gaat mij niet over bleekwater, maar het bepalen van het werkzaam chloorgehalte in sierpleistereiniger. Hier hebben we een titratieproef bij uitgevoerd met behulp van jodide en thiosulfaat. Dat is allemaal goed gegaan. Hetgeen wat ik nu wil weten, om het werkzaam chloorgehalte te berekenen, moet ik dan de molariteit van chloorgas Cl2 weten of van ClO (hypochloriet).

Wat is nou het werkzaam chloor?

Berichten: 7

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Ik heb het antwoord al, werkzaam chloor is het potentiele Cl2 wat er in zit.

Stel, je lost 2 mol Cl2 op, dan wordt het onderchlorigzuur, hypochloriet en chloride via allerlei reacties. Het werkzaam chloor, is het chloor dat je er (denkbeeldig) hebt ingestopt.

Berichten: 3.145

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Er is een heel simpele regel voor "werkzaam chloor".

Als een stof x % werkzaam chloor bevat, dan is x het aantal grammen elementair chloor dat je zou krijgen als je 100 gram van de stof mengt met overmaat zoutzuur.

Zo bevat een bepaald merk chloor granulaat voor zwembaden 68% aktief chloor. Neem je 100 gram van dit spul, en je voegt een forse scheut zoutzuur toe, zodat alles reageert, dan ontstaat er 68 gram elementair chloor.

Een stof kan zelf meer dan 100% werkzaam chloor hebben. Zo is LiOCl zo'n stof. Neem maar eens 100 gram LiOCl en voeg overmaat zoutzuur toe. Dan ontstaat er meer dan 100 gram elementair chloor. Puur LiOCl als vaste stof heeft dus een gehalte werkzaam chloor van meer dan 100%. Hieraan zie je gelijk ook dat dit dus eigenlijk een heel abstracte rekeneenheid is, alleen maar bedoeld om de mate van oxiderend/chlorinerend vermogen van een stof te beschrijven, het zegt niet direct iets over de werkelijke hoeveelheid chloor in een stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Mocht je je afvragen hoe je over de 100% komt: LiO is lichter dan Cl :)

Berichten: 387

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Dat bedoelt Woelen volgens mij niet. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Ik denk dat jij het verband niet ziet tussen woelens en mijn post. ;)

LiOCl + HCl --> LiOH + Cl2 (g).

Het Cl2 is nog altijd zwaarder dan het LiOCl waarmee je begon.

Berichten: 387

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Afbeelding got it Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Werkzaam Chloorgehalte

Inderdaad, FsWd geeft hier weer wat ik bedoel, hoewel zijn reactievergelijking absoluut niet klopt Afbeelding .

1 eenheid LiOCl geeft een eenheid Cl2 en het laatste is zwaarder.

De correcte vergelijking is:

LiOCl + 2HCl --> LiCl + H2O + Cl2

Als er LiOH zou zijn, dan zou juist de omgekeerde reaktie plaats vinden (disproportionering van chloor in chloride en hypochloriet).

Berichten: 1

Re: Werkzaam Chloorgehalte

een vraagje : ik heb een zwembad en vaak doseer ik het chloorgehalte te hoog zodat er niet gezwommen kan worden die dag

bestaat er een stof die je dan kan toevoegen om het chloor te doen verdwijnen?

graag jullie reactie

Nichelina

Reageer