schoonmaken glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

schoonmaken glaswerk

Na een soxhlet extratie van anthocyaan uit rode kool met propanon

(demo opstelling voor de opendag bij mij op school)

hebben wij de propanon afgedestilleres(dwz. de huls verwijderen en de soxhlet leeggieten voordat hij overliep)

maar nou zitten er onder in de kolf een aantal zwarte ringen

waat iemand een manier om deze te verwijderen?? ovenreiniger hebben we al geprobeert maar dat lukt niet en een kolf met smerige zwarte ringen ziet er ook niet echt aantrekkelijk uit op een opendag.

Berichten: 129

Re: schoonmaken glaswerk

er bestaan enkele oplossingen die men wel gebruikt om glaswerk heel zuiver te krijgen nl koningswater (HCl en HNO3), chroomvocht (dichromaat in sterk zwavelzuur) en alkoholische kali (KOH in alkohol).

ik zou zeggen probeer in die volgordeK. en laat eventueel overnacht staan.

Berichten: 448

Re: schoonmaken glaswerk

Je kunt misschien het beste eerst piranha oplossing proberen. Dit is een mengsel van 30% H2O2 en geconcentreerd zwavelzuur in verhouding 30:70. Pas wel op, dit is een heel bijtend mengsel.

Berichten: 840

Re: schoonmaken glaswerk

piranha oplossing toch? oftwel een plossing van H2SO5 (peroxozwavelzuur) ?

Berichten: 3.145

Re: schoonmaken glaswerk

Je kunt misschien het beste eerst piranha oplossing proberen. Dit is een mengsel van 30% H2O2 en geconcentreerd zwavelzuur in verhouding 30:70. Pas wel op, dit is een heel bijtend mengsel.
Dit zou wat mij betreft pas de allerlaatste optie zijn. Dit spul is echt bloedlink, vanwege het enorme explosiegevaar.

Vanuit milieu-oogpunt is die dichromaat/zwavelzuur oplossing het beroerdste, maar om mee te werken denk ik nog wel de minst gevaarlijke (hoewel ook dit erg corrosief is).

Ik zou eerst maar eens een koningswater-mix gebruiken. Gevaarlijk goedje, maar niet explosief, en vanuit milieu-oogpunt ook beduidend minder slecht dan die chromaat/zwavelzuur oplossing.

Berichten: 677

Re: schoonmaken glaswerk

Een meer effectieve variant van chroomvocht is om geconcentreerd salpeterzuur te gebruiken in plaats van zwavelzuur. Dit is minder hygroscopisch en heeft betere oxiderende eigenschappen. Dit kan ook warm gebruikt worden (60 - 70 °C). Dit gebruikten wij vroeger om UV cuvetten te reinigen.

Berichten: 915

Re: schoonmaken glaswerk

En dan heb je nog de standaard (natrium)enthanolaat oplossing. (Ook niet erg vriendelijk voor handjes).

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: schoonmaken glaswerk

En gewoon aceton?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: schoonmaken glaswerk

Na een soxhlet extratie van anthocyaan uit rode kool met propanon <= dat IS aceton, dus er zou, als aceton zou helpen, niet eens een residu kunnen ontstaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: schoonmaken glaswerk

Dat is helemaal niet zo obvious, een opgedroogd koffiekopje maak ik ook schoon met water.

Berichten: 139

Re: schoonmaken glaswerk

OK thanx iedereen, zal een kijken ofdat ik die kolf schoon kan krijgen

Luuk

Reageer