Exo-en endotherme reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 915

Exo-en endotherme reacties

Ik heb gelezen dat exotherme reacties gedreven worden door een entropieverandering in de omgeving. Endotherme reacties worden gedreven door een verandering in het systeem.

Als TNT ontploft, ontstaat er CO2-gas; water-gas... is dit dan in de omgeving van het systeem? (Want als ik het systeem afbaken met een calorimeter bv. wordt dit toch allemaal systeem en is er een entropieverandering in het systeem).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Exo-en endotherme reacties

epiphonix schreef: Ik heb gelezen dat exotherme reacties gedreven worden door een entropieverandering in de omgeving. Endotherme reacties worden gedreven door een verandering in het systeem.
Volgens mij zit het precies andersom: een endotherme reactie wordt gedreven door een entropieverandering (toename) in de omgeving. Exotherme reacties worden gedreven door een entropietoename in het systeem zelf.

Berichten: 915

Re: Exo-en endotherme reacties

ΔG=ΔH-TΔS

Stel: adsorptieproces (entropie daalt ); ΔG moet negatief zijn om een spontane reactie te doen opgaan; dus moet ΔH negatief worden.

-->adsorptieprocessen zijn exotherm én wanorde (entropie) daalt in het systeem.

iemand nog mee met het verhaal??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Exo-en endotherme reacties

Adsorptie van een component op een oppervlak houdt in dat een ander molecuul (stikstof, zuurstof, oplosmiddel) wordt gedesorbeerd van het oppervlak. Er is dus niet per definitie een netto afname van entropie bij adsorptieprocessen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Exo-en endotherme reacties

In de thermodynamica mag je overal een grens van het systeem leggen waar je maar wilt. Maar er mag geen stof het systeem in of uit, alleen energie (arbeid en/of warmte).

De gassen bij de explosie van TNT worden dus binnen het systeem gevormd.

Waar de entropie en de enthalpie van de reactie blijven is een functie van hoe de reactie wordt uitgevoerd. Als je TNT onder water laat ploffen, zal een deel van de vrijgekomen warmte worden gebruikt om het water (de hele zee?) te verwarmen. Als je het in een bomcalorimeter doet, blijft het meer locaal en meetbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Exo-en endotherme reacties

Adsorptie van een component op een oppervlak houdt in dat een ander molecuul (stikstof, zuurstof, oplosmiddel) wordt gedesorbeerd van het oppervlak. Er is dus niet per definitie een netto afname van entropie bij adsorptieprocessen.
Bij 10-10 mbar is dit niet noodzakelijkerwijze het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Exo-en endotherme reacties

Bij 10-10 mbar is dit niet noodzakelijkerwijze het geval.
Maar dan heb je er al wel energie in moeten stoppen om de geadsorbeerde moleculen mbv het aangelegde vacuum te desorberen. De redenatie blijft dan hetzelfde, alleen vindt dan de entropietoename plaats in de energiecentrale die de stroom voor de oliepomp levert.

Reageer