zwembadwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

zwembadwater

Soms hoor je mensen zeggen dat je zwembad water minstens om de 6jaar moet verversen, is dit werkelijk zo?

Meer specifiek het zwembad ligt 8maand perjaar afgedekt, zonder chloor in het water. Na 8 maand (in de lente, zomer) gaat het dan open, wordt gefilterd en chloor ingedaan voor helder water te verkrijgen.

Berichten: 126

Re: zwembadwater

Bij ons in de buurt hebben we ook een zwembad (buiten) dat alleen in de zomer open is, en die termijn van 6j lijkt me toch vrij lang. Ik heb even op google gekeken en vond een artikeltje:

Zwemwater bevat allerlei bacteriën, de meeste hiervan zijn onschadelijk. Doordat mensen in het water zwemmen, komt er vuil in terecht. Niet alleen bacteriën, maar ook haren en huidschilfers die door de mens worden afgescheiden. De kwaliteit van dit water moet daarom continu in de gaten worden gehouden.



Enerzijds mag de concentratie ziektekiemen (streptococcen en stafylococcen bijvoorbeeld) niet boven een bepaalde waarde uitstijgen. Anderzijds gelden minimumwaarden voor bijvoorbeeld het doorzicht van het water en de toegediende hoeveelheid desinfectiemiddel (chloor). Daarnaast wordt ook de zuurgraad en (indien van toepassing) de hoeveelheid cyanuurzuur en ozon worden gemonitoord.



De precieze normen waaraan zwembadwater moet voldoen staan beschreven in het Besluit Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden.



De controles van het water dienen elke maand plaats te vinden en moeten worden uitgevoerd door een externe partij. BioLab kan deze werkzaamheden voor u uitvoeren en u de zekerheid bieden van gezond zwemwater.


bron: www.biolab.nl + google: zwembadwater verversen

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zwembadwater

Voor iedere bezoeker moet er x liter water worden afgevoerd naar het riool en aangevuld met schoon water. Het volledig verversen is bijna niet mogelijk en welhaast onbetaalbaar, laat staan hoe lang dat duurt.

Berichten: 774

Re: zwembadwater

en als dit je eigen zwembad is?

Berichten: 126

Re: zwembadwater

http://www.budgetbad.com/html/onderhoud/printversie.html

Hier vind je normaal gezien alle manieren om je zwembad weer tiptop in orde te krijgen, mits wat vernuf natuurlijk en misschien wat materiaal!

Have Fun

Berichten: 36

Re: zwembadwater

als je last hebt van algen moet je er CO2 bij gooien. dan groeien ze veel langzamer! ahum ahum. lol

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: zwembadwater

en als dit je eigen zwembad is?
Aha, dat had ik niet door, hoeveel kuub?

Voor €3 per kuub gewoon ieder seizoen vers water lijkt me.

Berichten: 774

Re: zwembadwater

ja, maar als het 200 kuub is, begint het wel te tellen hé.

Tegen de algen, gewoon chloor erbij zwieren :D

Berichten: 364

Re: zwembadwater

ik denk als er constant vrij actief chloor in je water zit dat er eiglijk niks moet gebeuren..

Berichten: 2.337

Re: zwembadwater

Voor €3 per kuub gewoon ieder seizoen vers water lijkt me.


jij gooit daar mili-Q water in zeker? :P

Zo duur lijkt mij leidingwater toch niet. 8-[

Berichten: 516

Re: zwembadwater

ha, milliQ der in doen... ik denk niet dat je het dan zo lang uithoudt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zwembadwater

Voor €3 per kuub gewoon ieder seizoen vers water lijkt me.
jij gooit daar mili-Q water in zeker? :P

Zo duur lijkt mij leidingwater toch niet. 8-[
In België is drinkwater duurder dan in Nederland. Een voorbeeld van een prijs in Nederland: 1,10 euro + 0,15 euro belasting + 0,07 euro BTW in veel steden komt daarbovenop nog de reinigingsheffing: men gaat ervan uit dat je net zoveel rioolwater aanbied als je drinkwater koopt. Die heffing kan aanzienlijk hoger zijn dan de prijs van het water.

Voor een "echt" zwembad van 50x20x2 =2000 m3 is de waterkostprijs aanzienlijk. Een beetje binnenbad is 25x15x1,5 = 600 m3. De meeste privézwembaden zijn aanzienlijk kleiner dan 200 m3. Als je je zo'n bad kunt veroorloven, moet het water niet de grootste kostenpost vormen.

Berichten: 774

Re: zwembadwater

Klopt, maar het lijkt me wel overdreven van ieder jaar 'vers' water te nemen, dit lijkt me toch verspilling, ook al kost het niet zoveel.

Berichten: 365

Re: zwembadwater

toch wordt het buitenbad in onze gemeente elk jaar geleegd. kunnen ze de tegels en zo controleren en ca twee weken voor opening is het weer gevuld.

Berichten: 774

Re: zwembadwater

Ja een openbaar zwembad is net nog iets anders, daar wordt minder zorg voor gedragen door bezoeker, op alle gebied

Reageer