CuCl2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

CuCl2

Kan er iemand mij uitleggen waarom

CuCl2 <-> Cu + 2CL exotherm is terwijl we toch bij deze reactie endotherm zouden verwachten?

( het zou eventueel iets gelijkaardig zijn met zwavelzuur?)

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CuCl2

Sinds wanneer ontbindt koper(II)chloride spontaan in elementen en komt chloor als los atoom voor!?

Ik snap overigens je vraag hoor, en met de termen die ik je geef kom je vast verder: entropie, enthalpie, Gibbs vrije energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: CuCl2

Hoi, ik begrijp "2CL" niet. Chloor als element is een molecuul met 2 atomen. Hoe wordt het chloor bij deze ontleding volgens jou gevormd? En bij welke temperatuur en druk wil je dit weten? En hoe kom je aan de informatie dat het exotherm zou zijn?

edit: FsWd is sneller.

Berichten: 5

Re: CuCl2

ahja, ik was vergeten te zeggen dat deze reactie gebeurt als er H2O aan toegevoegd wordt.

Wij deden een practicum en nu is de vraag waarom deze reactie exotherm is terwijl men zou verwachten dat ze endotherm is....

Berichten: 5

Re: CuCl2

practicum

breng 0.5cm³ CuCl2 in een reageerbuis

voeg er gedesioniseerd water aan toe en schud

laat het oplossen

voeg er HCl aan toe.

Dan werd er gevraagd waarom het exotherm terwijl we endotherm zouden verwachten....

er werd een hint gegeven: dat dit ook zo was bij zwavelzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: CuCl2

Wat is er exotherm: het oplossen, of het toevoegen van zoutzuur. Kun je de reactievergelijking van die stap precies opschrijven?

Berichten: 3.145

Re: CuCl2

lara schreef: ahja, ik was vergeten te zeggen dat deze reactie gebeurt als er H2O aan toegevoegd wordt.

Wij deden een practicum en nu is de vraag waarom deze reactie exotherm is terwijl men zou verwachten dat ze endotherm is....
Deze reactie treedt niet op als je het toevoegt aan water.

Jij schrijft:

CuCl2 --> Cu + 2Cl. Dit gebeurt beslist niet.

Wat jij bedoelt is het volgende:

CuCl2 --> Cu2+ + 2Cl-

Het valt uiteen in zijn ionen. Deze reactie is inderdaad exotherm. Als jij watervrij (bruin) CuCl2 toevoegt aan water, dan splitst het in ionen en die ionen worden gehydrateerd. Het splitsen kost energie, maar de hydratatie compenseert dat meer dan volledig. Dus, het oplossing van het koper(II)chloride is exotherm

Belangrijk punt voor Lara is dus dat hier niet een splitsing in atomen plaats vindt, maar een splitsing in ionen.

Berichten: 5

Re: CuCl2

dat was inderdaad wat ik bedoelde van reactie!

Hiermee is mijn vraag dan ook opgelost!

Bedankt!!

Berichten: 840

Re: CuCl2

volgens mij zit het ´m in de volgende reactie die plaatsvind na toevoeging van HCl aan de koper(II)chloride oplossing.

Cu2+ (aq) + 4 Cl- (aq) <<>> CuCl42- (aq)

deze kan uiteraard niet plaatsvinden bij toevoegen van zwavelzuur aan koper(II)chloride oplossing omdat de betreffende chloride ionen om het complex te vormen niet aanwezig zijn.

Berichten: 3.145

Re: CuCl2

Jor, met deze post breng je volgens mij Lara weer in verwarring. Hier wordt niet op gedoeld. Waar Lara op doelt is de splitsing van CuCl2 in ionen, zodra het wordt opgelost. De vergelijking met zwavelzuur in de eerste post is hier terecht, want dat splitst ook in ionen als het wordt opgelost (nl. H+ en HSO4- en zelfs ook nog wel SO42-).

Reageer