zuur/base vormende metaalionen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

zuur/base vormende metaalionen.

wat mij nou altijd verwart is of bepaalde metaalionen nou juist zuur , basisch of neutraal werken op een oplossing.

alkalimetalen zijn neutraal.

het koper(II)ion en calciumion en kobaltionen werken als zuur zover ik weet:

Cu(H2O)62+ (aq) >>> CuOH(H2O)5+ (aq) + H+ (aq).

kan iemand mij vertellen welke metalen in welke oxidatietoestanden etc zuur of alkalisch werken of misschien neutraal en wat het mechanisme erachter is?

Berichten: 497

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Ook aardalkalimetaalionen, zoals calcium, werken neutraal.

Verder werken alle transitiemetaalionen als zuur (in hun hexaaquacomplex).

Ze kunnen allemaal een proton afstaan en een basisch kation worden.

Berichten: 3.145

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Geen enkel metaal ion werkt basisch in waterige oplossing als aqua ion. Ze werken allemaal als zuur, echter bij een aantal is de reactie zo zwak dat je ze als neutraal kunt veronderstellen:

Ieder metaalzout is in waterige oplossing gehydrateerd. Bij sommige metaalionen zijn de watermoleculen heel losjes gekoppeld, maar er zijn er ook, waar ze echt behoorlijk vast zitten (bijv. bij chroom(III)) en een gekoppeld watermolecuul niet snel wisselt met andere watermoleculen. In alle gevallen heb je iets van de vorm [M(H2O)n]m+ in oplossing.

Dit kan 1 of meer protonen afstaan en daardoor als zuur reageren. Bij de alkalimetalen en aaralkalimetalen en ook bij de meeste lanthaniden is dit effect echter dusdanig gering dat ze als neutraal kunnen worden beschouwd, bij veel andere metalen is het effect vrij sterk aanwezig.

Uiteraard kunnen metaalhoudende ionen best als base werken, maar dan praten we niet over simpele aqua ionen. Een voorbeeld van een als base werkend metaalhoudend ion is chromaat:

CrO42- + H2O <---> HCrO4- + OH-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Ik heb aluminium als amfoteer zijnd geleerd?

Bijv.: Al(H20)3+ + aq ---> AlOH(H2O)2+ + H3O+ zuur

en: Al(OH)3(H2O)3 + aq ---> Al(OH)2(H2O)42+ + OH- basisch

Ik kan me herinneren dat Al(H20)3+ door kon gaan tot Al(OH)33-.

Berichten: 840

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Al(OH)33- ????

ik denk toch echt dat deze geen negatieve lading heeft maar nettoneutraal toch ? ( als Al(OH)3 )

Berichten: 3.145

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Jor, je hebt gelijk, Marjanne bedoelt AlO2(OH)23-.

Berichten: 3.145

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Nog een opmerking: Aluminium is inderdaad amfoteer en kan ook als base reageren, maar dan heb je het niet meer over het simpele aqua complex.

Marjanne heeft het over Al(OH)3, dat zowel als base als zuur kan reageren, ik heb het over aqua complexen, welke uitsluitend als zuur kunnen reageren (of te beschouwen als neutraal, als de zuurwerking zeer zwak is).

Berichten: 840

Re: zuur/base vormende metaalionen.

ik neem aan dat dit mechanisme, wat bij aluminium plaatsvind, ook nog bij andere metalen plaats kan vinden , zoals de metalen in de groep van aluminium ? :)

ben noeemaal nieuwsgierig :P

Berichten: 3.145

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Er zijn meer metalen met deze eigenschap (amfoterie). Gallium is amfoteer, maar ook veel transitiemetalen (chroom(III), koper(II), vanadium(IV)/vanadyl) en ook de metalen lood, tin, antimoon zijn amfoteer.

Ruwweg kun je stellen dat hoe hoger de oxidatietoestand van een metaal, hoe zuurder de oxides of hydroxides reageren. Bijv. chroom(II) hydroxide is puur basisch. Chroom(III)hydroxide is amfoteer en lost zowel op in zuur als in base. Chroom(VI) oxide reageert volledig zuur (chroomzuur).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Om dit topic nog eens op te rakelen: hoe reageert alumina (Al2O3) nu met iets als hydroxide? Bij pH 10 dan, ik weet dat aluminium als transitiemetaal een heel scala aan producten heeft, maar dat deze op basis van pH toch te beinvloeden zijn.

Berichten: 1.379

Re: zuur/base vormende metaalionen.

Het Al2O3 dat FsWd noemt is eigenlijk een keramisch materiaal dat helemaal niet met een zuur of base reageert. Als mineraal is het bekend als korund en dat kun je pas chemisch aan de praat krijgen als je het gaat ontsluiten in gesmolten NaOH. Dat komt allemaal door het supersterke kristalrooster.

Als je chemisch iets wilt met aluminiumoxyde moet je zorgen dat dit kristalrooster niet ontstaat. Als je bij lage temperatuur in een waterig milieu aluminium oxydeert krijg je alleen een waterhoudend oxyde dat zowel in zuur als in base kan oplossen.

De oxyden op aluminium zijn uitvoerig beschreven vanwege hun technologische betekenis. Zowel voor de electrotechniek, bijv. voor het formeren van elco's als voor de materialenkunde, bijvoorbeeld het anodisch oxyderen tot een beschermende laag oxyde op het metaal.



De eerste laag die tijdens het anodiseren gevormd wordt bestaat uit het amorfe pseudoboehmiet dat zich later geheel of gedeeltelijk kan omzetten in het stabiele en kristallijne boehmiet met de formule Al2O3. H2O.



Bij het anodiseren van Al als materiaal is de pH heel laag. Ik vermoed tussen 1 en 0. In zwavelzuur ( 15%) wordt met een korte stroomstoot het pseudoboehmiet aangebracht en dat wordt daarna in stoom of in kokend water omgezet in kristallijn boehmiet.

Voor het maken van elco's anodiseren we bij pH=7.6 en proberen we juist een waterarme laag te maken. We kiezen daarvoor een boorzuur-borax buffer waarbij de ionen isomorf zijn met gehydrateert Al-oxyde. Dit is gunstig voor de dehydratatie. Soms ook wordt er glycol toegevoegd om het dehydrateren nog verder te bevorderen. Bij deze pH=7.6 is het oxyde het stabielste.



Al lost veel sneller op bij hoge pH dan bij lage pH. Het metaal is wel amfoteer maar niet in gelijke mate zuurvormend als basevormend. De waterhuishouding in het oxyde is dus heel belangrijk voor de eigenschappen van de oxydelaag. Een watervrije laag ontstaat dus niet in water of aan de vochtige atmosfeer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer