epoxidatie van een enon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 264

epoxidatie van een enon

Er is een reactie waarvan ik de drijfkracht niet goed zie.

Het gaat over de epoxidatie van een α-β-onverzadigde carbonylverbinding. Die is elektronenarm, dus reageert hij met het nucleofiel (Na+)-O-O-H met vorming van een epoxide.

Er is een resonantiegestabiliseerd intermediair na de nucleofiele 1,4-additie, en dan gebeurd er een intramoleculaire reactie: de negatieve lading op een koolstof valt een zuurstof aan van het geaddeerde nucleofiel.

-OH is leaving groep.

Dit is toch een slechte leaving groep?

Ik weet dat O-O een zwakke binding heeft (200 kJ/mol), en dat daarom -OH leavinggroep is, maar ik snap gewoon niet goed dat een negatieve lading kan aanvallen op een zuurstof?

Is het dan enkel door die zwakke O-O binding dat dit gebeurt of zijn er nog redenen voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: epoxidatie van een enon

Epoxidatie van alkenen vindt niet plaats via het mechanisme wat jij schetst. Bij epoxidatie van alkenen wordt één zuurstof van het peroxide in één stap aan de tweevoudige binding overgedragen.

Berichten: 264

Re: epoxidatie van een enon

Volgens mijn cursus is dat inderdaad zo voor elektronenrijke alkenen, maar niet voor elektronen-arme alkenen (α-β-onverzadigde carbonylverbindingen) De carbonylgroep maakt de dubbele binding elektronendefficiënt, dat kun je zien aan de resonantiestructuren van enonen.

Het "gewone" mechanisme van de epoxidatie snap ik wel en is inderdaad in 1 stap (geconcerteerd), maar voor die elektronendeffinciënte heb je dus volgens mijn cursus een ander oxidans nodig. (nucleofiel natriumhydroperoxide)

Het mechanisme staat in mn cursus, maar ik snap dus de intramoleculaire reactie niet die plaats vindt tussen de negatieve lading op koolstof en zuurstof in het resonantiegestabiliseerd intermediair.

Verder kan ik er niets over terugvinden in mijn boek, dus het is jammer want ik zie graag wat de specifieke drijfkracht is van een reactie ipv het gewoon te studeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: epoxidatie van een enon

Je hebt gelijk, bij α,β-onverzadigde alkenen vindt de epoxidatie plaats in de twee door jou beschreven stappen.

Bij de intramolekulaire stap reageert het carbanion met het electrofiele zuurstofatoom. Het komt inderdaad niet vaak voor dat een zuurstof als electrofiel reageert, maar hier is dat wel het geval.

Hiernaast is OH- inderdaad een slechter leaving group, maar niet tè slecht om te reageren. De reactie verloopt beter met NaOCl (Cl- is leaving group) of iets dergelijks.

Berichten: 264

Re: epoxidatie van een enon

bedankt :)

ik zal hier gewoon aannemen dat OH leaving groep is. ik dacht dat dat alleen kon voorkomen als de drijvende kracht een C=O binding was

Met Cl als leaving groep klinkt het inderdaad logischer, dat zal ik ook eens bekijken, welk reagens het precies is.

deze zal ik in elk geval al niet meer vergeten :D

Reageer