Springen naar inhoud

de synthese van plexiglas

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2007 - 14:52

Hallo,

Ik ben geinteresseerd in de synthese van plexiglas (methylmethacrylaat). Plexiglas kan je op twee manieren maken, namelijk in bulk en in oplossing. In het eerste geval zou je een beetje MMA en wat initiator moeten verwarmen en langzaam laten afkoelen.

Je kan plexiglas ook in oplossing maken. Dan meng je wat tolueen met MMA en initiator (benzoylperoxide); Dit moet dan lang reageren op een temperatuur van rond de 50įC. Dit wordt dan in een overmaat methanol gegoten zodat het plexiglas uitkristalliseert.

Nu vraag ik mij af waarom plexiglas op twee manieren wordt gemaakt. Ik zie niet in welke voor of nadelen beide methoden met zich meebrengen.

En ten slotte, kan ik ergens de synthesereactie/reactiemechanisme hiervoor terugvinden? Dat zou de zaak wat duidelijker maken.

Alvast heel erg bedankt

Veranderd door Xenon, 30 mei 2007 - 14:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2007 - 22:04

Polyethyleen wordt ook op verschillende manieren gemaakt: LDPE en HDPE. Voor polymeren levert een verschil in synthesecondities potentieel nogal wat uit voor de uiteindelijke eigenschappen!

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 09:01

Plexiglas dat in bulk wordt gemaakt is veel zuiverder dan de andere synthesemethoden. Dit is bvb van belang voor optische toepassingen: achterlichten van auto's e.d.

Het solvent vewijderen uit een polymeer is moeilijker dan je op het eerste zicht zou zeggen.

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 17:53

Bulk kan wel weer ongewenste dingen opleveren zoals te hoge stijging van de reactie temperatuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures