de synthese van plexiglas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

de synthese van plexiglas

Hallo,

Ik ben geinteresseerd in de synthese van plexiglas (methylmethacrylaat). Plexiglas kan je op twee manieren maken, namelijk in bulk en in oplossing. In het eerste geval zou je een beetje MMA en wat initiator moeten verwarmen en langzaam laten afkoelen.

Je kan plexiglas ook in oplossing maken. Dan meng je wat tolueen met MMA en initiator (benzoylperoxide); Dit moet dan lang reageren op een temperatuur van rond de 50°C. Dit wordt dan in een overmaat methanol gegoten zodat het plexiglas uitkristalliseert.

Nu vraag ik mij af waarom plexiglas op twee manieren wordt gemaakt. Ik zie niet in welke voor of nadelen beide methoden met zich meebrengen.

En ten slotte, kan ik ergens de synthesereactie/reactiemechanisme hiervoor terugvinden? Dat zou de zaak wat duidelijker maken.

Alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: de synthese van plexiglas

Polyethyleen wordt ook op verschillende manieren gemaakt: LDPE en HDPE. Voor polymeren levert een verschil in synthesecondities potentieel nogal wat uit voor de uiteindelijke eigenschappen!

Berichten: 677

Re: de synthese van plexiglas

Plexiglas dat in bulk wordt gemaakt is veel zuiverder dan de andere synthesemethoden. Dit is bvb van belang voor optische toepassingen: achterlichten van auto's e.d.

Het solvent vewijderen uit een polymeer is moeilijker dan je op het eerste zicht zou zeggen.

Berichten: 173

Re: de synthese van plexiglas

Bulk kan wel weer ongewenste dingen opleveren zoals te hoge stijging van de reactie temperatuur.

Reageer