Springen naar inhoud

Boterham of Tostie

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Wat is gezonder? (15 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Een bruine boterham met kaas en ham! (7 stemmen [46.67%])

Percentage van stemmen: 46.67%

2. Een tostie van bruinbrood met ham en kaas! (5 stemmen [33.33%])

Percentage van stemmen: 33.33%

3. Geen idee! (3 stemmen [20.00%])

Percentage van stemmen: 20.00%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Kizomo

Kizomo

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:48

Mijn collega's en ik vroegen ons af: Is een bruine boterham met ham en kaas even gezond als een tostie? (Hiebij uitgaand dat deze bestaat uit het zelfde brood, boter, ham en kaas)

Is het misschien zo dat door de warmte van het tostie apparaat de vetzuren veranderen en zo de tostie misschien minder gezond wordt?

Wie iw wie heeft het andwoord ?
Life is shortm so go insane!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:54

Die vraag heeft een keer in Quest gestaan dacht ik. Omdat water uit de tosti verdampt, wordt het relatieve vetgehalte hoger. Bovendien heb je bij een tosti vaak wat verkoolde brooddeeltjes die ook weer kankerverwekkend zijn. Bovendien is het zo dat als iets verkoold, de calorische waarde verminderd. De tosti bevat dus minder calorieen. Dus:
Als je gezond wilt doen, neem een boterham
Als je wilt afvallen, neem de tostie (minder calorieen)
Als je lekker wilt eten, neem de tostie.

2-1 voor de tosti dus :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:57

ik denk dat de tosti gezonder is. door de warmte zal een deel van het vet smelten en verdampen dus daarom lijkt 't mij gezonder.

met vriendlijke groet

gijs brouwers

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 13:30

Een tosti zonder ham, met in plaats daarvan tomaat :roll: En dat is ook nog eens veel lekkerder (bah, ham).

Maar, serieus... ik denk dat het weinig uit maakt, zolang je tosti niet aanbrandt.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Kizomo

Kizomo

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 14:03

Is het niet zo dat door de hitte de omega 3 en 6 vetzuren hun stabiliteid en structuur veranderen waardoor ze niet meer zo gezond zijn :roll:
Life is shortm so go insane!

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 14:39

Volgens mij is de temperatuur en de duur ervan te kort om iets wezenlijks aan het beleg te veranderen.
Maar in alles wat geroosterd wordt komen idd kankerverwekkende stoffen voor, dacht ik.
Maar uiteindelijk denk ik dat het weinig uitmaakt.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 20:22

Bij het roosteren van brood onstaat de stof acrylamide die bij ratten en muizen kankerverwekkend is.

Alle zetmeelrijke voedingsmiddelen die op hoge temperaturen worden bereid bevatten door het bakken, frituren, roosteren, grillen veel acrylamide. Vooral friet en chips, maar ook ontbijtkoek, knackebrod, toastjes etc. etc. Ook geroosterde ontbijtgranen en tosti's dus.

Er is veel over op het internet te vinden, hier 1 voorbeeld: http://www.food.gov....ylamide_branch/

Ook zijn nog lang niet alle vragen over acrylamide beantwoord: http://www.the-scien...ews/20051115/02

Vooralsnog ga ik voor de bruine boterham. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2005 - 21:32

Als het gezond moet, en de keus beperkt is tot de tosti en de boterham , ga ik bij Veertje eten...
Van een significant verlies aan calorieen door verdampende vetten ben ik niet overtuigd. :P En als hij zo verkoold begint te raken dat hij daardoor een significante hoeveelheid calorieen verliest, hoef ik hem sowieso niet meer... :roll:
Overigens, omdat een tosti heet is, krijg je ook al weer wat extra calorieen naar binnen, die hoef je niet meer te verstoken om op 37 C te blijven. :P
Door het verhitten van een combinatie van vetten en suikers, weer een extra portie nitrosaminen (=acrylamides??) binnen, valt niet onder de noemer gezondheid. :P

En wat ik het lekkerste vind? Hangt sterk af van de kaas, de ham en de boterham. Goeie ham, goeie kaas, goed brood? ZZZZZonde om er een tosti van te maken. Matig spul? Dan liever de tosti. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2005 - 10:32

Die vraag heeft een keer in Quest gestaan dacht ik. Omdat water uit de tosti verdampt, wordt het relatieve vetgehalte hoger. Bovendien heb je bij een tosti vaak wat verkoolde brooddeeltjes die ook weer kankerverwekkend zijn.  
 :wink:

Ja, het relatieve vetgehalte wordt misschien hoger, maar je krijgt net zoveel vet binnen als bij een gewoon broodje kaas, dus dat lijkt me niks uitmaken. Ook laat ik mn tosti nooit verbranden maar ik laat m net aan knapperig/smelterig worden, voor mij dus absoluut de tosti! omdat het volgens mij niet echt uitmaakt, je krijgt zo`n beetje t zelfde binnen maar dan warm, en gewoon omdat t lekkerder is!

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2005 - 11:44

Een leuke opmerking terzijde, off-topic dus
De consument denkt, hoe bruiner het brood hoe gezonder.
De bakker heeft hier handig gebruikt van gemaakt om stoffen bij te voegen die het brood donkerder maken..
Het natuurlijk bruin brood neigt naar de grijze kant.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen kŲnnen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures