Springen naar inhoud

pCO3-bicarbonaatsysteem

• Log in om te kunnen reageren

Sarina

Sarina

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 12:25

Hallo!

Dit jaar lever ik mijn praktische opdracht in. Deze gaat over wat er met het bloed gebeurt na overlijden. Ik moest onder andere weten welke buffer in het bloed de pH constant houdt.
Die heb ik gevonden, het lichaam houdt de pH van het bloed voornamelijk onder controle dankzij het pCO3-bicarbonaatsysteem. Nu heb ik informatie gevonden op wikipedia, maar ik heb het nergens kunnen controleren. Daarbij snap ik de uitleg over de H2CO3-/CO3 verhoudingen niet.
(2) pH = pK"a + log10 ( [H2CO3] / (0.03 x pCO2)).

Kan iemand me uitleggen wat pK'a wil zeggen? Of misschien deze hele formule wat simpeler verwoorden?:oops:

Ik hoop dat het lukt, ik snap dat het ingewikkeld is om van iets moeilijks iets makkelijkers te maken.

Vol - ledig

Volledig

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rodina

Rodina

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 21:23

Het CO2/bicarbonaat buffersysteem reguleert de pH van het lichaam rond de 7,35-7.45. CO2 wordt gevormd uit metabole processen; binding met water vormt H2CO3. Daar deze stof erg onstabiel is dissocieert het zich vrij snel in H+ en HCO3-. Bij zuuraanmaak verloopt de reactie in omgekeerde richting. Samengevat in een reactievergelijking:

CO2 + H2O <-> H2CO3 <-> H+ + HCO3-

Bij een teveel aan protonen stijgt de pCO2 (= gemeten druk van CO2), dat fysiologisch kan worden waargenomen door hyperventilatie (je wilt immers van het CO2 af)

Nu de formule, dat beter bekend staat onder de naam Henderson-Hasselbalch equotation. Google er maar eens op. :) (ik ben helaas een ware ramp als het gaat om uitleggen van formules) Ik kan je wel vertellen dat zoals je aan het rechtse gedeelte van bovenstaande formule kunt zien dat het om een zuur-base evenwicht gaat. De pKa de -log is van Ka, de evenwichts dissociatie constante is van een zwak zuur; in dit geval de H2CO3. Daar je deze niet op het lab met de bloedgasmeter kunt meten, maar de pCO2 daarentegen wel, is bovenstaande formule ontwikkeld. De 0,03 is de oplosbaarheidscoefficiente in plasma.
# Moderatoropmerking
rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door rwwh, 02 juni 2007 - 21:39

Sarina

Sarina

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 15:45

Bedankt.
Ik heb het ook aan de leraar gevraagd, maar dit is echt verhelderend. Nogmaals bedankt!

Vol - ledig

Volledig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures