Fotometrische bepaling van koper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 338

Fotometrische bepaling van koper

Hoi,

morgen heb ik mijn tweede en tevens laatste labo van fotometrie. Nu hebben we de opdracht gekregen eerst enkele vraagjes op te lossen, maar hierbij loop ik vast.

Eerste vraagje: waarom absorbeert CuSO4.5H2O in het zichtbaar gebied?

Waarom moet men enkele druppels H2SO4 toevoegen voor de stockoplossing van 1000 mg Cu/l.

Alvast bedankt.

Berichten: 142

Re: Fotometrische bepaling van koper

N.a.v. jouw eerste vraagje:

Hoe ziet CuSO4.5H2O eruit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fotometrische bepaling van koper

Wat betreft de eerste vraag. Een verbinding absorbeert zichtbaar licht wanneer de grootte van een energieovergang in het complex overeenkomt met de energie van een foton in het zichtbare gebied.

Wat betreft de tweede vraag. Koper(II) ionen in waterige oplossingen zijn licht zuur. Wat zou er met gedeprotoneerde koper(II) aqua complexen kunnen gebeuren?

Berichten: 338

Re: Fotometrische bepaling van koper

Welja, kopersulfaat.5 water heeft al geen dubbele bindingen en bijgevolg geen chromofore groepen. Dit is dus al niet de rede dat kopersulfaat in het zichtbaar gebied kan geabsorbeerd worden. Het is mij dus echt een raadsel waarom deze dan in het zichtbaar gebied geabsorbeerd kan worden.

DrQuico, sorry maar begrijp even je vraag niet.

edit:

Ik heb het antwoord denk ik al gevonden, nml: Cu2+ beschikt over een onvolledig gevuld d-orbitaal, daarom absorbeert deze in het zichtbaar spectrum.

De reden dat zwavelzuur wordt toegevoegd is omdat koper met ammoniak een complex vormt: [Cu(NH3)4]2+ Door hieraan zwavelzuur aan toe te voegen wordt de koper(||) vrijgemaakt onder de vorm van koper(||)sulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fotometrische bepaling van koper

Wanneer je koper(II)sulfaat oplost in water vorm je het aqua complex [Cu(OH2)6]2+. Door de octaedrische omringing van het koper(II) ion 'splitsen de d-orbitalen op' (zie ook wikipedia) in 3 orbitalen met lagere energie (HOMO) en twee met hogere energie (LUMO). Omdat bij het koper(II) ion niet alle d-orbitalen gevuld zijn kun je hier dus een HOMO-LUMO overgang krijgen. Het energieverschil tussen de HOMO en de LUMO correspondeerd met de energie van een foton in het zichtbare deel van het spectrum.

De tweede vraag:

[Cu(OH2)6]2+ <-> [Cu(OH2)5(OH)]+ + H+

en dat kan nog een keer gebeuren waardoor je neerslag van koperhydroxides kan krijgen. Door toevoegen van zuur drijf je het evenwicht naar links naar het hexaqua ion.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fotometrische bepaling van koper

De reden dat zwavelzuur wordt toegevoegd is omdat koper met ammoniak een complex vormt: [Cu(NH3)4]2+ Door hieraan zwavelzuur aan toe te voegen wordt de koper(||) vrijgemaakt onder de vorm van koper(||)sulfaat.
Gebruik je ook ammonia ergens dan?

Berichten: 338

Re: Fotometrische bepaling van koper

Ja, we maken namelijk eerst 100 ml stockoplossing die 1000 mg Cu/l bevat. (Vertrokken uit CuSO4.5H2O.) Vervolgens voegen we hier enkele druppels zwavelzuur aan toe.

Vervolgens nemen we het spectrum op van onze stockoplossing.

Bij het verkregen staal:

Voeg hier 20 ml Ammoniak aan toe en leng aan tot 100 ml.

Nu ik het zelf eens even bekijk, denk ik dat je wel gelijk hebt DrQuico. Het zwavelzuur wordt niet toegevoegd om [Cu(NH3)4]2+ tegen te gaan, maar wel om [Cu(OH2)6]2+ tegen te gaan.

ps, waarom schrijf je [Cu(OH2)6]2+ en niet [Cu(H2O)6]2+ ? Heeft dit een specifieke reden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fotometrische bepaling van koper

Omdat het water niet met de H's tegen het koper aanzit

Berichten: 364

Re: Fotometrische bepaling van koper

Heeft die blauwe kleur niet te maken met de liganden (in dit geval water)?? Liganden van metalen zorgen altijd voor specifieke kleuren in het zichtbare spectrum. Het kleur heeft eerder te maken met de manier waarop die liganden gebonden zijn dacht ik. Want in vaste vorm is kopersulfaat5.H2O ook vast terwijl hier volgens mij geen Cu(OH2)6]2+. complexen gevormd worden volgens mij.

Berichten: 677

Re: Fotometrische bepaling van koper

Toch wel: er zit 5 mol hydraatwater per CuSO5.

Reageer