Springen naar inhoud

emulsie-/suspensie polymerisatie

• Log in om te kunnen reageren

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 13:27

Nou...daar komt mijn vraag.
Ik ben aan het afstuderen en werk op een laboratorium van een bedrijf dat polystyreen produceert.
Nu is vorig jaar een collega van mij ook afgestudeerd en heeft een oneindige discussie gehad met leidinggevende of we nu emulsie- of suspensiepolysmerisatie gebruiken.

Als ik op verschillende sites en in verschillende boeken het e.e.a. lees gaat mijn verstand uit naar suspensie. Maar ook emulsie komt vaak redelijk overeen.

Ik heb hierover mijn leidinggevende ook al geraadpleegd en hij kwam met het antwoord: in het begin is het suspensie en later een emulsie polymerisatie.

Je begrijpt dat ik het nu echt niet meer kan volgen :-s
Alle (nuttige :P ) tips zijn welkom!!

Gr Natas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 12:44

Bij de suspensiepolymerisatie is het monomeer als fijne druppeltjes aanwezig in een continue fase, veelal water. Het polymeer ontstaat als een gedispergeerde vaste fase. De diameter van de monomeerdruppels is 0.01-0.5 cm. Dit wordt bereikt door roeren. Indien door roeren voldoende turbulentie heerst ům de druppeltjes en de druppeltjes voldoende groot zijn, ontstaan er in ieder druppeltje twee wervels, zodat er als het ware een groot aantal geroerde reactortjes aanwezig zijn.

Bij emulsiepolymerisatie wordt gebruik gemaakt van het principe van solubilisatie
door micel vorming. Een emulgator is een oppervlakte actieve stof die een hydrofiele kop en een hydrofobe staart bevat. In waterige oplossingen vormen de afzonderlijke emulgatormoleculen boven een bepaalde concentratie de zogenaamde micellen. Het monomeer dat wordt gebruikt bij een emulsiepolymerisatie is altijd onoplosbaar in het water. Indien dus monomeer aan het systeem water + emulgator wordt toegevoegd, dan zal slechts een miniem gedeelte van het monomeer in oplossing gaan. Een iets groter deel van het monomeer "lost op" in de kern van de aanwezige micellen. Het grootste deel van het monomeer is echter aanwezig als gedispergeerde monomeerdruppels in de waterige fase, waarbij de grootte van de druppels wordt bepaald daar de mate waarin geroerd wordt. Deze monomeerdruppels worden (beperkt) gestabiliseerd door adsorptie van emulgatormoleculen aan het oppervlak.

BRON

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures